Skole-hjem-kommunikasjon

Appen IST Home brukes for å registrere fravær og kommunisere med skolen. IST Home er en felles app for barnehage, grunnskole og SFO, og er tatt i bruk hos de av våre kommunale SFO-er og barnehager.

Tidligere løsning, SkoleSMS, er ikke lenger i bruk og skal ikke brukes som melding til skole/SFO.

Appen bruker ID-porten for pålogging og mulighet for biometrisk autentisering (ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk) som verifisering. I appen IST Home kan du blant annet:

• Sende melding til lærer i chat
  • Lese informasjon som blir lagt ut fra skolen/kommunen
  • Registrere fravær (Permisjon må søkes fra kommunens hjemmesider)
  • Se timeplan (for ungdomsskole)

For barneskoler er timeplanvisningen noe begrenset, men det jobbes med å få denne mer detaljert og presis.

Appen lastes ned via App Store eller Google Play og har ikonet som vist under.

Veiledningsvideoer finner du på lenken til leverandørens hjemmesider.

Digitale samtykker

Digitale samtykker kan besvares fra tre ulike innganger:

1. Lenke tilsendt i e-post
  2. IST Home under Meny - Annen funksjonalitet
  3. Følgende direktelenke til IST Saksflyt: https://svar.no.ist.com/
Bilde av en skole som er logo for appen IST Home. - Klikk for stort bilde

Veiledning: Melde fravær

Etter innlogging kommer du til kalenderoversikten over ditt/dine barn (se bilde nederst til venstre).

For å melde fravær kan du gå fram på ulike måter, men en måte er:

1. Trykke på "Send" (pluss-tegnet)
  2. Legg inn dato (og eventuelt tidspunkt) for fraværet.
  3. Legg inn en kort tekst i fritekstfeltet - "sykdom", "tannlegetime", unngå sensitiv informasjon i den grad det er mulig. NB: For barn på SFO må fravær registreres kun for skole for å få opp fritekstfeltet. Det jobbes med en løsning på dette.
  4. Trykk send.

NB: Om fraværet gjelder kun deler av dagen må du fjerne avmerking for "Heldag" for å velge tidspunkt for fraværet.

IST Home - Klikk for stort bilde

melde fravær - Klikk for stort bilde