Personopplysninger
Færder kommune innhenter og mottar betydelige mengder personopplysninger. Formålet med dette er å kunne yte tjenester og utføre kommunale oppgaver. En personopplysning er enhver opplysning som kan knyttes til en konkret person, eksempelvis kontaktopplysninger, familieforhold, helseopplysninger, økonomiske opplysninger og opplysninger knyttet til mottak av kommunale tjenester.
Behandlingsansvarlig
Det er kommunedirektøren som har øverste ansvar for behandling av personopplysninger i kommunen.
Lovgrunnlaget
Det rettslige grunnlaget for kommunens behandling av personopplysninger er hovedsakelig at behandlingen er nødvendig for å utøve offentlig myndighet (GDPR art. 6, e)). Offentlig myndighetsutøvelse er kommunens forbud og påbud, og tilnærmet hele tjenesteproduksjonen (eksempelvis helsetjenestetilbud, barnehage, skole, PPT og barnevern). Dersom man er utenfor dette området, kan samtykke være et annet rettslig grunnlag for behandling (GDPR art. 6, a)).
Kommunen har plikt til å sørge for at personopplysningene kun benyttes til formålet de er innhentet for, og at behandlingen er i samsvar med gjeldende regler. Sentrale lover er offentleglova, forvaltningsloven, kommuneloven, arbeidsmiljøloven, arkivloven, opplæringslova, helseregisterloven, helsepersonelloven, barnevernloven, sosialtjenesteloven, helse- og omsorgstjenesteloven, NAV-loven, plan- og bygningsloven og e-komloven.
Datasikkerhet
Færder kommune har avtale med Jarlsberg IKT, som har ansvar for å sørge for at lagrede personopplysninger er tilstrekkelig sikret mot at uvedkommende får tilgang. Ansattes tilgang til opplysninger er begrenset til de som har tjenestlig behov for opplysningene.
Rett til innsyn
Du har rett til å få innsyn i dine personopplysninger. Skjema for innsyn ligger på kommunens nettside.
Rett til retting, sletting og begrensning av behandling
Dersom det er lagret uriktige eller ufullstendige personopplysninger, har kommunen plikt til å rette opplysningene.
Personopplysningene skal i utgangspunktet ikke lagres lenger enn nødvendig. Det er imidlertid ulike regler som medfører at kommunen i mange tilfeller ikke kan slette opplysninger (eks. arkivloven). Er samtykke grunnlag for behandling og dette trekkes, må kommunen som hovedregel slette opplysningene.
I noen tilfeller kan du kreve at kommunen begrenser behandlingen av dine personopplysninger. Det innebærer at kommunen ikke sletter opplysningene, men tar vare på dem inntil ulike forhold er avklart (GDPR art. 18).
Rett til å klage til Datatilsynet
Dersom du mener kommunen ikke handler i samsvar med personopplysningsloven, kan du kontakte Datatilsynet.
E-post: postkasse@datatilsynet.no
Telefonnummer: 22 39 69 00
Personvernombud
Kommunen har personvernombud, som kan kontaktes vedrørende kommunens behandling av personopplysninger.
Bjørn Cato Rosenberg
E-post: bjorn.cato.rosenberg@faerder.kommune.no
Tlf.: 409 20 590