Føynland rundt

Denne turen tar deg forbi Fjærholmen - et nydelig rekreasjonsområde.

Lengde på turen

Ca 6,5 km

Startsted og parkering

Føynland skole utenom skoletid, ved Spar og Fjærholmen.

Beskrivelse av ruten

Vi starter turen fra Føynland skole, går til venstre til vi kommer til Fossåsveien på høyre side. Sving inn og følg veien, etter hvert får du Marihønefjellet (kjent for de som har barn i barnehagen i dette område) på venstre side, følg grusveien og du vil få Heksehuken på høyre side. Fortsett og følge veien til du kommer på toppen og ser over til Nesbryggen på høyre side.

Veien går nå over i sti et lite stykke, før du kommer til asfalt, sving til høyre å gå ned mot Fjærholmen. Når du kommer ned bakken, gå inn porten og gå til høyre ved neste veikryss. Sving inn på gruset sti til venstre rett før hvit bygning på brygga. I dette område er det fint med en rast med muligheter for bading og annen lek.

Følg stien og gå over den store gressflaten og følg stien rundt og ut mot hovedveien. I svingen nederst i bakken, går stien på høyre side parallelt med gang- og sykkelstien. Følg stien inn i skogen og du vil nå komme på merket kyststi med skilt og blå stolper.

Etter hvert kommer du inn i Nedre Fjærholmvei og i en sving går kyststien inn mellom trærne (hvit hus med rødt tak på høyre side), følg stien og gå rett fram når asfalten slutter i en sving. Følg stien som etterhvert går over til asfalt og gå tilbake til parkeringen.

Vanskelighetsgrad

Turene vurderes etter fire vanskelighetsgrader: flatt, bratt, sykkel og barnevogn. Denne ruten er kategorisert som:

• flatt
  • sykkel

God tur!

Hilsen ukens turtipser,
Kulturenheten

Har du et turtips?

Hver uke publiserer vi nye turtips. Du kan enkelt legge inn ditt turtips via dette skjemaet.