Rundtur: Haug, Budal, Langvika, Kjærlighetsstien og tilbake til Tjøme sentrum

Dette er en tur med mange muligheter underveis, blant annet salgsutstilling på Tjøme ungdomsskole med Tjøme-kunst og håndverk, og Bekkevika med fin sandstrand og svaberg.

Lengde på turen

Ca 6 km

Startsted og parkering

Tjøme ungdomsskole.

Beskrivelse av ruten

Fra parkeringen går du over gresset og inn i skogen på vestsiden av ungdomsskolen, sving til venstre med en gang ved hushjørnet. Følg stien innover og den vil etter hvert svinge skarpt til venstre og du kommer ut ved et hvitt hus. Gå til venstre og sving høyre med en gang, mellom det hvite og det røde huset.

Følg stien og du kommer etter hvert inn på grusvei oppe på Budal. Følg veien ned til du møter Vestveien og gå ned bakken til høyre (en mulighet her er en liten avstikker til venstre til Kunstforeningen Verdens Ende og deres sommerutstilling).

Ved busstoppene krysser du veien og inn til Budalstranda. Nå følger du veien, forbi alle hyttene til du kommer til båthavna i Langvika. Følg asfalten videre og du vil få veien ned til Bekkevika med bademuligheter på høyre side.

Etter du har passert parkeringsplassen på høyre side, gå inn Kjærlighetsstien til høyre. Følg den og du kommer ut ved golfbanen. Hold venstre og passer Tjøme kirke, sentrum og Tjøme Skatepark. Muligheter for å avslutte turen med noen aktiviteter på Haugsjordet.

Kart over området. (JPG, 669 kB)

Vanskelighetsgrad

Turene vurderes etter fire vanskelighetsgrader: flatt, bratt, sykkel og barnevogn. Denne ruten er kategorisert som:

• flatt
  • sykkel (for de litt tøffe)

God tur!

Hilsen ukens turtipser,
Kulturenheten

Har du et turtips?

Hver uke publiserer vi nye turtips. Du kan enkelt legge inn ditt turtips via dette skjemaet.