Registreringsplikt for salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater

Registreringsplikt for salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater trådte i kraft fra 01.01.2018. Alle virksomheter som selger tobakksvarer f.eks. butikker, bensinstasjoner, kiosker, restauranter mv. skal være registrert i et nytt tobakkssalgsregister.

Alle virksomheter som selger tobakk er pliktige til å registrere seg i Tobakkssalgsregisteret, både detaljister og grossister. Dette inkluderer også salg av e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.

Registreringen er kostnadsfri, men alle registrerte virksomheter må betale et årlig tilsynsgebyr.

Plikten til å være registrert gjelder både permanente og salgssteder som selger deler av året, eller for en enkelt anledning.

Registreringsplikten omfatter per i dag ikke nettsalg.

Registrer deg i Tobakssalgsregisteret her

Kommunen fører tilsyn

Kommunene fører tilsyn med registrerte salgssteder av tobakksvarer og tobakkssurogater.

Tilsynsavgiften for salgsstedene pr. år er i 2024 som følger:

• Faste utsalgssteder kr 5 420,–
  • Midlertidige salgssteder kr 1 450,–

Faktura for tilsynsavgiften for 2024, sendes ut fra kommunen i løpet av juni måned.

Tilsynsavgiften reguleres iht. forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv.

Kommunen skal føre tilsyn minst en gang per år og kommunen skal utføre minst 2 ganger så mange kontroller som de har utsalgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater.

Lover og forskrifter

Kommunen oppfordrer samtlige salgssteder å lese følgende lover: