Registrering av diverse informasjon om tiltaket.
Dersom tiltaket ikke er i samsvar med kommunens planer etter plan- og bygningsloven må det søkes om dispensasjon. Dette gjelder for eksempel dersom anlegget blir liggende i område avsatt til LNF formål (landbruk-, natur- og friluftsliv), i strandsonen hvor det er byggeforbud, eller i område med plankrav. Dispensasjonssøknaden sendes separat til kommunens byggesaksavdeling samtidig som utslippssøknaden sendes inn. Merk: det er krav om saksnummer for dispensasjon i søknadsskjemaet for utslippstillatelse; fyll inn «0» i tekstboksen.
Eventuell søknad om unntak fra krav i lokal forskrift legges direkte inn i søknadsskjemaet eller kan legges til som vedlegg. Søknaden må inneholde hvilke bestemmelser det ønskes unntak fra, og begrunnelse for hvorfor man mener det bør innvilges unntak.
Det er mulig å legge til avtale om felles privat avløpsanlegg og erklæring fra grunneier som gir tillatelse til anlegg på annen manns grunn, hvis relevant, men denne informasjonen blir først vurdert i byggesaken. Det er krav om å legge til vedlegg i søknadsskjemaet; last opp et tomt dokument hvis du ikke ønsker å legge ved avtale/erklæring.
Ved registrering av konflikt med brukerinteresse skal beskrivelsen inneholde en utgreiing om interessekonflikten og tiltak for å motvirke denne.