Kommuneplanens samfunnsdel 2026–2038

2.2 Samfunnsmål 2: Økt inkludering og deltakelse blant barn, ungdom og unge voksne

Forskjeller i inntekt og utdanning blant innbyggere i Færder fører til systematiske ulikheter i helse, livskvalitet, levevaner og levealder. Disse forskjellene kan hindre like muligheter for deltakelse og tilgang til samfunnets ressurser.

Færder har en høy andel unge som står utenfor arbeid, utdanning og opplæring, og andelen er blant de høyeste i Vestfold og over landsgjennomsnittet. Årsakene til ungt utenforskap er komplekse, og det trengs mer kunnskap om situasjonen i Færder.

Færder kommune bruker mye ressurser på individuelle tiltak og tjenester, som kan gå på bekostning av gode fellesløsninger. En utfordring er å sørge for at ressursene også går til helsefremmende og forebyggende tiltak for alle, spesielt når det er økning i psykiske helseplager, livsstilssykdommer og en stadig eldre befolkning.

Kommunen skal legge til rette for at barn, ungdom og unge voksne skal kunne ta gode valg for egen helse og livskvalitet, og for fellesskapet. Kommunen vil styrke barnehage, skole og nærmiljø som viktige arenaer for å utjevne sosiale forskjeller. Helsefremmende og forebyggende tiltak skal satses på og prioriteres. Universelle tiltak skal innrettes slik at barn, ungdom og unge voksne som trenger det mest får særlig nytte av tiltakene (Proporsjonal universalisme). Sammen med fylkeskommunen og næringslivet, vil vi legge til rette for flere lærling- og arbeidsplasser, som gir ungdom og unge voksne mulighet til å delta aktivt i samfunnet. Kommunen vil fremme verdien av inkludering, deltakelse og sosialt fellesskap, og sammen med innbyggere, frivillighet og næringsliv utvikle trygge og lett tilgjengelige møteplasser og nærmiljø.

Slik vil vi ha det (mål):

2.1. Kommunen har gode fellesløsninger som reduserer behov for individuelle tjenester

Bærekraftsmål: nr. 3, 4 og 10

Dette får vi til ved å (strategi):

  • Prioritere helsefremmende og forebyggende tiltak i kommunens planer og budsjetter.
  • Sørge for at tiltak er universelt utformet, og innrettet slik at barn, ungdom og unge voksne som trenger det mest får særlig nytte av tiltakene.
  • Sikre tidlig innsats rundt barn og foresatte fortrinnsvis i gruppe, for å hindre at utfordringer vokser, blir mer komplekse og kostbare å løse. 

Slik vil vi ha det (mål):

2.2. Færdersamfunnet skal fremme god livskvalitet for alle og bidrar til å utjevne sosiale og økonomiske forskjeller

Bærekraftsmål: nr. 3, 4, 10 og 11

Dette får vi til ved å (strategi):

  • Skape fysiske og sosiale rammer som gjør det lett for barn, ungdom og unge voksne å ta gode valg for egen helse og livskvalitet.
  • Styrke nærmiljø, barnehage og skole som viktige arenaer for å utjevne sosiale forskjeller.
  • Kartlegge levekår og levekårssoner, og prioritere innsats der den trengs mest.
  • Legge til rette for gode møteplasser og aktivitetstilbud i alle aldersgrupper.

Slik vil vi ha det (mål):

2.3. Et inkluderende skole-, utdanning og arbeidsliv gir barn, ungdom og unge voksne mulighet til å skape verdier for seg selv og andre

Bærekraftsmål: nr. 4, 8 og 10

Dette får vi til ved å (strategi):

  • Styrke kunnskap om hvorfor Færder har en høyere andel unge utenfor arbeid, utdanning og opplæring enn landsgjennomsnittet.
  • Ha skoler og barnehager som gir barn og unge muligheter til å oppleve fellesskap, mestring samt nå sine fulle potensialer.
  • Samarbeide med fylkeskommunen og næringslivet om et mer inkluderende arbeidsliv og tilgang til flere lærlingplasser.
  • Ta en aktiv rolle som arbeidsgiver for å rekruttere unge utenfor arbeidslivet til kommunal tjenesteproduksjon.

Slik vil vi ha det (mål):

2.4. Barn, ungdom og unge voksne er i stand til å mestre sine liv i et samfunn med raske endringer

Bærekraftsmål: nr. 3, 4 og 10

Dette får vi til ved å (strategi):

  • Være en kommune der barn, ungdom og unge voksne opplever å høre til et fellesskap og ta en aktiv rolle i samfunnet.
  • Sikre at innsats i barnehage, skole og lokalsamfunn gjør at barn og unge utvikler kompetanse for trygg og ansvarlig deltakelse i en verden i endring.
  • Styrke foreldrekompetanse og laget rundt barna.