Årsplan for Lindhøy barnehage 2025 Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse Åpne dette nivå 1 Innledning 1.1 Kort om Lindhøy barnehage 1.2 Barnehagens verdier 1.3 Færder kommunes samfunnsmål 1.4 Handlingsplaner 2 Barnehagens verdigrunnlag 3 Ansvar og roller 4 Barnehagens formål og innhold 5 Barns medvirkning 6 Samarbeid mellom hjem og barnehage 7 Overganger 8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet 9 Barnehagens arbeidsmåter 10 Barnehagens fagområder 11 Plan for kompetanseheving Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 7 Overganger Når barnet begynner i barnehagen:Alle foresatte inviteres til foreldremøte på våren, i god tid før oppstart i barnehagen.Nye barn og deres foresatte inviteres på besøk før oppstart. Flere besøksdager tilbys dersom det er behov for det.Barn og foresatte møter et personal som er varme, lydhøre og anerkjennende, som imøtekommer deres behov for trygghet og tilknytning i oppstarten. Personalet og de foresatte har daglig kommunikasjon og skaper forutsigbarhet gjennom tydelige rammer. Fra småbarnsavdeling til stor avdeling:Barnas trygghet, begynnende vennskap, gruppedynamikk og foresattes ønsker tas hensyn til når vi skal lage nye grupper. Målet er å danne trygge og gode leke og læringsmiljøer for alle.Barna som skal bytte avdeling besøker denne jevnlig gjennom våren for å bli trygg på nye voksne og barn.Personal fra stor avdeling besøker småbarnsavdelingen og legger til rette for lek på tvers av avdelingene.Overgangen er et tema i utviklingssamtalen på våren. Overgang mellom barnehage og skole:Barnehagen følger kommunens plan “Fra eldst til yngst” og “Plan for 5-åringenes siste år i barnehagen”. De eldste barna i barnehagen kalles Skarver. Skarvene har et eget førskoleopplegg med fellesopplevelser og turer på øyene våre. De har fokus på samarbeidsleker, regelleker, høytlesning og samtaler rundt ulike sosiale historier. Det vil variere mellom turer og skoleforberedende aktiviteter.Førskolebarna besøker skolen på formelle besøk, som fadderdag og førskoledag og får låne et klasserom for å bli kjent noen ettermiddager i løpet av våren.Barna fra Lindhøy barnehage gjør seg kjent på skolens uteområde med uformelle besøk i løpet av vårhalvåret.Barna fra Lindhøy og Randineborg barnehage har faste treff og det arrangeres et felles foreldremøte på skolen i januar.Pedagogisk leder fyller ut overgangsskjema, i samarbeid med foresatte, som sendes skolen innen utgangen av mai hvert år. Forrige kapittel Neste kapittel