9 Barnehagens arbeidsmåter
Progresjon
Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære- og oppleve fremgang. Alle barn skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Progresjon i barnehagen handler om utvikling både for det enkelte barn, hele barnegruppen og for barnehagen som læringsmiljø.
Kjennetegn:
- Personalet oppdager, følger opp og utvider det barn allerede er opptatt av
- Personalet bidrar til at alle barn får mestringsopplevelser og samtidig noe å strekke seg etter
- Personalet sørger for progresjon ved å bruke materialer, bøker, leker og utstyr og gjør det tilgjengelig for barna
- Personalet legger til rette for gjenkjennelse, gjentakelse og fordyping i innhold og arbeidsmåter
Barnehagens digitale praksis
Digitale verktøy brukes i det pedagogiske arbeidet for å støtte opp om barns læreprosesser og bidrar til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Personalet bruker digitale verktøy sammen med barna, for å berike barnas lek, kreativitet og læring.
Kjennetegn:
- Personalet legger til rette for at barn utforsker og lærer gjennom bruk av Ipad.
- Personalet utøver digital dømmekraft når det gjelder informasjonssøk
- Personalet vurderer relevans og egnethet og deltar i barnas mediebruk
Prosjektarbeid
I prosjektarbeid i Teiehøyden har barns nysgjerrighet og medvirkning en sentral plass, og barns lyst til å undersøke og utforske skal ha betydning for pedagogiske valg. Prosjektarbeid er et prosessorientert arbeid som ikke nødvendigvis har en begynnelse eller en slutt, men som handler om å følge dynamikken som oppstår mellom barna og temaet eller fenomenet barna er opptatt av. Det er en nær sammenheng mellom de voksnes og barnas handlinger og læring, og disse er gjensidig avhengige av hverandre.
Gjennom impulser ønsker vi å berøre og skape mening i barnas liv i barnehagen. En impuls kan være et sted, en begivenhet, en sang, et yrke, et menneske, en fortelling eller et spor. Enten personalet initierer et tema, eller temaet velges med bakgrunn i barnas interesse, skal barns medvirkning stå sentralt. Ved å reflektere over og samtale rundt det vi har sett, kjent, tenkt, tegnet eller forklart, bidrar vi til at barna får formulere erfaringene sine, og vi får ledetråder til hvor prosjektarbeidet bør bevege seg videre.
Evaluering vil foregå underveis i prosjektet og når prosjektet er avsluttet. Det vil bli evaluert om kravene i rammeplanen blir fulgt, om barnas får medvirke, om det er progresjon i arbeidet og om målene i prosjektet ble nådd.