Trivselsregler for Oserød skole
- Skoleveien
- Vi bruker trafikkreglene også på skoleveien.
- Bruk refleks når det er mørkt.
- Alle elever som sykler, skater, bruker rulleskøyter eller sparkesykkel skal benytte hjelm.
- Fra 5. trinn, eller når elevene har tatt sitt sykkelsertifikat i 4. trinn, er det tillatt å sykle uten voksent følge. Dette gjelder til og fra skolen og ved sykkelturer i skolens regi.
- Elever fra 1.–4. trinn kan sykle til og fra skolen med voksent følge.
- Elever i 1.–4. trinn kan bruke sparkesykkel kun på til og fra skolen.
- Sykkel skal leies i skolegården.
- Syklene skal parkeres på anvist område.
- Gående og syklende skal bruke gangfeltet langs Skallestadveien. For å redusere biltrafikken i Skallestadveien, ber vi om at elevene settes av i snuplass ved Bye-Andersen (Meny). Oserødveien bør benyttes til all biltrafikk til og fra skolen.
- Skolegården.
- I skoletida holder vi oss på skolens område. (avtaler med lærer eller planlagte turer og ekskursjoner er unntatt) Se ”Kart over skolens område”. (kommer).
- Vi er ute i friminuttene dersom ikke noe annet er sagt. Garderoben benyttes kun ved bruk av toalett/hente klær.
- Du kan bruke leker som ikke skader deg selv eller andre.
- Snøball kastes på egne blinker.
- Vi er spesielt varsomme i akebakken og går opp på høyre side.
- Sparkesykler, skateboard og rulleskøyter/ skøyter kan brukes i midttimen. Sparkesykkel tillates på banen mot nord fra 5.–7. trinn. Skateboard tillates på egen rampe og banen mot nord fra 5.–7. trinn. Hjelm er påbudt.
- Trinnene benytter skolens baner etter oppsatt plan. Se ”Banefordeling”.
- Pinnelek skal bare foregå i skogsbrynet. Pinner legges i en av pinnekassene.
- Steingjerdene er kulturminner og skal være i fred.
- Steinene i ”bekken” skal være i fred
- Skolen
- Alle har ansvar for å ta godt vare på alt som hører skolen til.
- Vi møter til rett tid til timene. Fraværstillatelse kan bare gis når de foresatte ber om det.
- Du har selv ansvar for å holde orden på garderobeplass, i hyller og skolesaker.
- Det skal være ryddig på alle fellesrom.
- Vi tar ikke med leker eller ting som kan forstyrre i timen.
- Omgangsformer
- Vi snakker hyggelig til hverandre og viser respekt både i leg og arbeid.
- Vi hilser på hverandre første gang vi ser hverandre om morgenen.
- Elever som viser dårlig atferd
- Se ”Forskrifter ordensreglement Oserød skole”.
Trivselsreglene skal hvert år ved skolestart gjennomgås med alle elever, lærere og skolens rådsorganer.
Trinnregler
Hver høst drøfter elevene, sammen med kontaktlæreren sin, hvordan basene skal se ut. Arbeidsrommene til elevene skal gi lyst til læring. Det som blir avtalt bør evalueres i gruppa kontinuerlig i skoleåret.
Trivselsregler i basene er viktige. Det settes opp mål for disse områdene:
Hvordan ønsker vi at basene våre skal se ut?
- Plassering av arbeidsplassene til elevene.
- Orden og ansvar (skap – hyller – benker – tavle – gulv – garderobe – kildesortering).
- Personlig hylle i basen.
Hva må til for at vi får gjort arbeidet vårt tilfredsstillende?
- Arbeidsro
- Unngå vandring
- Rekke opp hånden dersom vi vil si noe, eller ønsker hjelp.
- Passe på at vi har bøkene våre på plass (de vi trenger for å få gjort arbeidet).
- Har jeg noe på arbeidsplassen min som forstyrrer egen læring?
- Benytter jeg tida godt?
Ytterklær og sko - hvor skal de være?
- Ytterklærne skal henge på knaggen din i garderoben.
- Lue og votter o.l. skal ligge i hylla di på garderoben.
- Støvler og sko skal stå fint under benken på garderoben.
Friminuttsregler
Hvert år ved skolestart tar skolen opp friminuttsreglene med elevene, drøfter disse og eventuelt klargjør dem.
På skolen ønsker vi å ha et trygt og godt utemiljø. Vi har faste regler som hjelper oss med dette:
- Friminutta er på ca. 15 minutter (midttimen er på 45 minutter).
- Vi er raske ut i friminuttene og vi kommer inn fra friminuttet straks det har ringt inn.
- Yttertøy. Kle deg etter været. Heng fra deg yttertøy på knaggene i garderoben.
- Trampe av seg sanden/snøen ute på rista. Unngå å skitne til for mye inne i garderoben.
- Toaletter er ikke ”oppholdsrom”.
- Vi går ikke utenfor skoleområdet uten tillatelse.
- Vi er hyggelige mot hverandre. ”STOPP-REGELEN” gjelder alltid.
- Elever som ønsker kontakt med en voksen i friminuttene henvender seg først til de voksne som har uteansvar. Se etter voksen med gul vest.
Reglene er slått opp i garderoben
Brudd på reglene fører til: Se punkt 7 i ”Forskrifter ordensreglement Oserød skole”.
Elevsamtale
Oserød skole benytter elevsamtalen som et ledd i tilpasset opplæring. Samtalen gjennomføres minimum to ganger i halvåret, og er organisert slik at andre ikke kan høre innholdet i samtalen. Læreren skriver logg fra samtalen. Kontaktlærer og elev skal bli enige om hva en bør satse videre på til neste møte. Innholdet kan være av varierende karakter, alt etter hva trinnets eller elevens personlige mål er.
Eksempel på samtaleemner av faglig karakter:
- Bygge på arbeidsplanen til eleven. (ukeplan).
- Er det noe du ikke forstår – er det noe som er vanskelig?
- Lekse (Lite / Passelig / Mye)
- Leselekse
- Bruker du tiden din godt?
- Får du arbeidsro til å gjøre arbeidet ditt?
Eksempel på samtaleemner av sosial karakter:
- Hvilke positive opplevelser har du hatt i det siste?
- Hvem liker du å være sammen med i friminutta? Hvorfor?
- Har du opplevd noe negativt/trist.
- Har du blitt ertet i det siste? (i friminutta – på skoleveien)
Ansvarsoppgaver
Basene
Basene til de ulike gruppene er trinnets ansvar (se trinnreglene).
Fellesareal
- Rydding av trinnenes ryddesoner ute, skal foregå siste fredag i måneden og når det er nødvendig.
- Alle skal rydde før ferier og siste skoledag før 17. mai.
- Elevhyller i garderobene ryddes siste fredag i måneden for vasking. Sfo minner elever/foresatte på 1.–3. trinn om dette hver måned. (Hyller vaskes mandag morgen.)
Det er viktig for skolen at elevene er med og tar ansvar for fellesarealet vårt og fellesoppgavene våre og gjør det slik at alle trives på skolen. Disse oppgavene er av praktisk karakter. Forslag er fremmet om 5.–7. trinn også bør rydde deler av skoleveien, eks rundt Meny + Ulvø/Knarberg
Sosiale ansvarsoppgaver
- Alle har et felles ansvar for å si fra om noen blir ertet / plaget / mobbet.
- Felles ansvar for at alle blir inkludert i leken i friminuttene - ”ingen utenfor”.
- 5. trinn blir fadder for elevene på 1. trinn og dette fadderskapet varer ut 7. trinn.
- 5. trinn har ansvar for FN-dagen.
- 6. trinn har ansvar for Luciabakst og julegrøt.
- 7. trinn har ansvar for idrettsdag hver høst.
- 7. trinn har ansvar intern kurvballturnering.