Konkretiser din bekymring, hva er du bekymret for?
Formuler en bekymring på bakgrunn av den informasjon du har om situasjonen og ha med den samlede fraværsoversikten (timer, dager).
Planlegg og gjennomfør møte med elev og foresatte
Gjennomføres innen 1 uke fra bekymring er definert – møtemal finner du her (PDF, 83 kB).
- Eleven bør være aktivt deltagende i planlegging av møtet, og enkel årsak kartlegging gjennomføres i samtale med kontaktlærer og elev før møtet. Link til årsakskartlegging. (PDF, 40 kB)
- I selve møtet brukes kartleggingen til å utforske opprettholdende faktorer for fraværet
- Bruk tiltakssirkel for å sikre helhetlig tilnærming og tiltak på riktige arenaer. Link til Tiltakssirkelen (PDF, 99 kB)
- Avtal tiltak, ansvar og tiltaksperiode. Konkret oppmøteplan lages (PDF, 218 kB). Denne utarbeides sammen med elev og foresatte. Dette nedfelles i samarbeidsavtalen. Link- kommer
- Husk at innsatsen som gjøres mellom møter er det som vil gi en effekt
- Avtal tid for evaluering/neste møte.
- Dokumentasjon skal inn i Visma sikker sak
Evaluering innen 3 uker
- Evaluering kan gjøres på telefon eller i et møte om det er behov for det
- Følg med på fraværet, er det mer nærvær?
- Gjør en vurdering på om tiltaket skal videreføres eller om det er behov for andre tiltak på dette nivået. Husk at effekt kan vise seg over tid.
- Avtal nytt samarbeidsmøte med fokus på innsatsen
- Husk alltid elevens stemme
Ved behov for tverrfaglig innsats
- Konsulter skolens Nærværskontakt ved fortsatt bekymring
- Meld eventuelt sak til ressursteam ved behov for bredere tverrfaglig analyse før du går til nivå 2
- I saker der det skal jobbes tverrfaglig rundt eleven skal tverrfaglig team etableres– gå til nivå 2 a.
- Informer skolens ledelse
Innhent tverrfaglig samtykkeskjema
Link til samtykkeskjema (PDF, 52 kB)
Hvem involveres
- Elev og foresatte
- Nærværskontakt/avdelingsleder
- Ressursteam