Borgheim ungdomsskole ble sertifisert som dysleksivennlig skole av Dysleksi Norge i 2015.
Det betyr at når vi legger til rette for undervisningen, følger vi disse prinsippene:
- Starter timen med å fortelle hva som skal skje og hvordan vi skal vi skal jobbe
- Sikrer oss at elevene har hørt og forstått. Be gjerne om at eleven gjenforteller det du har sagt. Dette skjer helst i en-til-en-situasjoner
- Gjentar det som er viktig
- Forklarer nye ord og begreper
- Forklarer det en gang til og gjerne på en ny måte om det trengs
- Er tålmodig, elever med lese- og skrivevansker trenger gjerne lenger tid enn andre
- Bruker Arial eller Calibri skriftstørrelse 14 på alt skriftlig materiell når det er mulig
- Lærer dem å velge riktige lesestrategier og arbeidsstrategier
- Elever med lese- og skrivevansker sliter også ofte med konsentrasjonen. De kan trenge hjelp til å få oversikt over uka og skoledagen. De kan trenge hjelp til å holde orden i skolesakene – kaste papirer de ikke trenger og å finne fram riktige bøker
- Arbeidsplanen må være oversiktlig, ha relevant informasjon og anbefalt skrifttype
Anbefalt tilrettelegging i klasserommet for elever med lese- og skrivevansker:
- De kan ha nytte av å sitte foran i klasserommet
- De har nytte av å arbeide med elever som er motiverte, ha gode læringspartnere
- De trenger et ryddig og oversiktlig klasserom
- De har nytte av læringsfremmende materiell på veggene
- De kan ha nytte av timeplan og arbeidsplan på pulten sin
Vi har leseveiledere som følger opp enkeltelever og lærere som har elever med lese- og skrivevansker med hensyn til trening og teknisk støtte.