Vårt verdigrunnlag

Skolens visjon En inkluderende skole med aktive og forskende elever i et trygt læringsmiljø er styrende for vårt arbeid med drift og utvikling.

Vi har ulike tilbud for å kunne imøtekomme elever med ulike behov:

  • En innføringsklasse for språklige minoritetselever som nylig har ankommet Norge
  • En forsterket tilbud for elever som har behov for spesiell tilrettelegging deler av skolehverdagen
  • Et gruppetilbud for elever som vegrer seg for å være i klasserommet eller på skolen
  • Vi er Hørselsskole for kommunens elever som delvis eller helt mangler hørsel
  • Siden 2015 er vi sertifisert Dysleksivennlig skole

Grunnlaget for vårt arbeid er oppdraget i formålsparagrafen, som sier at opplæringen skal:

  • Åpne dører mot verda og framtida
  • Gi elevane historisk og kulturell innsikt og forankring
  • Byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon
  • Fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte

Videre vektlegges at elevene skal:

  • Utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet
  • Få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong
  • Lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst
  • Ha medansvar og rett til medverknad

Skolen skal:

  • Møte elevane med tillit, respekt og krav
  • Gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst
  • Motarbeide alle former for diskriminering

Vi jobber aktivt for at alle elever skal trives, lære, bli hørt og medvirke. Elever lærer på mange ulike måter, men alle må jobbe for å lære. Vi har forventninger til våre elever og har tro på at de gjør gode valg. I vår omgang med elevene skal vi være de voksne, vi er hyggelige, positive og blide. Vi inkluderer, viser tillit og respekt. Vi skal være god forbilder og opptre slik vi ønsker at de skal opptre overfor hverandre.

Vårt samfunnsoppdrag er at elevene skal rustes til å mestre sine liv, slik at de fullfører skole og utdanningsløp og kommer i arbeid. For å oppfylle dette oppdraget må vi jobbe både med det sosiokulturelle og det faglige miljøet. Derfor har vi fokus på klasseledelse og relasjonskompetanse, vi ønsker at lekser skal fremme læring, vi er en karakterfri og anmerkningsfri skole . Mobilene skal låses inn i mobilskap, med mindre læreren bestemmer at den skal brukes pedagogisk.