Elevenes læring og utvikling
På Lindhøy skole planlegges det for undervisningsperioder på seks uker, ofte med et tema.
Med utgangspunkt i fagfornyelsen vektlegges dybdelæring hvor elevene skal utvikle ulike kompetanser og forståelse av sammenhenger i fag, og på tvers av fag.
Å kunne lese, skrive, regne, ha muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter danner grunnmuren for all læring. Dette kalles de fem grunnleggende ferdigheter.
Halvårsvurderingen
Halvårsvurderingen foregår i hovedsak som en samtale mellom elev og lærer. Vi stiller spørsmål som:
· Hva mestrer de nå?
· Hva forventes at de mestrer om et halvt år?
· Er de på rett vei?
· Hva må eventuelt endres/gjøres for at eleven skal kunne nå målet?
(fra vurderingsforskriften).
Halvårsvurderingen er en del av den løpende underveisvurderingen skal gi eleven mulighet til å bedre forstå hvor de er i sin læring.
På Lindhøy sees foreldresamtalen i sammenheng med halvårsvurderingen
· Foreldresamtalen skal være en planlagt og strukturert samtale om elevens daglige arbeid og kompetanse i fagene to ganger pr år
· Elevene deltar på ulike måter i planlegging og gjennomføring av foreldresamtalen
Hovedpunkter i foreldresamtalen:
· Fokus på det eleven mestrer og det eleven bør øve på
· Sosiale ferdigheter og trivsel
· Grunnleggende ferdigheter og basisfagene
· Orden og oppførsel
Elevskjema/ forberedelsesskjema.
Trinnene bruker ulike elevskjema i forberedelsen av foreldresamtalen. Elevskjemaet sendes hjem/gjøres kjent for foreldre i forkant av foreldresamtalen
Gjennomføring av samtalen
· Samtalen varer i inntil 30 minutter
· Elevene deltar i hele eller deler av samtalen (1. trinn har høstsamtalen uten eleven)
Lindhøy, 6. oktober 2022
Hilsen
Bente Marthinsen, rektor