Årsplan kommunal barnehage på Brattås

8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Kjennetegn på vårt pedagogiske innhold:

Barnehagens ulike planer

Barnehagen bruker årsplanen aktivt i sitt arbeid, i tillegg til interne planer som periodeplaner/årshjul og planer på tvers av teamene som brukes aktivt i det daglige arbeidet. 

Planlegging

I Brattås kommunale barnehage har vi planleggingsdager, personalmøter, ledermøter, utviklingsmøter samt teammøter (storbarn/småbarn) der det pedagogiske arbeidet planlegges og evalueres.

Årsplan

Årsplanen skal avklare barnehagens mål og rammer, og være en konkretisering av målene i ”Lov om barnehager” og ”Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver" og er et viktig dokument som beskriver det pedagogiske arbeidet og ansvaret vi har som første del av barnas utdanningsløp

Årsplanen må leses og forstås i sammenheng med nasjonale planer og Færder kommunes styringsdokumenter. Årsplanen skal være godkjent av samarbeidsutvalget i barnehagen.

 Årsplanen har følgende funksjoner:

  • Være et arbeidsredskap for barnehagens personale
  • Gi mulighet til foreldre til å påvirke barnehagens innhold
  • Være et grunnlag for kommunens innsyn i barnehagen
  • Informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til utenforstående

Vurdering

Evaluering av arbeidet i barnehagen skjer jevnlig, men vi har to større evalueringer til jul og til sommeren. Der drøfter vi sammen som personalgruppe hva vi skal ta med oss videre i arbeidet, og hva vi bør tenke annerledes rundt. Det skal oppleves meningsfullt og begripelig - både for de ansatte i barnehagen og for barna. Valgene vi gjør i hverdagen skal ivareta barns rettigheter, og dette er et viktig punkt i evalueringsøktene. 

Dokumentasjon

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet som skal planlegges, dokumenteres og vurderes med utgangspunkt i Barnehageloven og Rammeplanen. God planlegging er viktig for at vi skal kunne gi et pedagogisk tilbud av god kvalitet. Barnas trivsel og allsidig utvikling vil bli dokumentert jevnlig, slik at enkeltbarn og barnegrupper får et tilrettelagt tilbud. Dokumentasjonen gir grunnlag for å tilpasse og videreutvikle det pedagogiske arbeidet.

For å synliggjøre noe av barnehagens innhold og hva vi arbeider med, ønsker vi å dokumentere noe av hva barna opplever, lærer og gjør i barnehagen ved å:

  • Henge opp og sette frem ting barna arbeider med
  • Vise bilder fra hverdagen i barnehagen
  • Gi skriftlig informasjon (se Visma)
  • Gi foreldre daglig tilbakemelding om barnas dag i barnehagen
  • Gjennomføre utviklingssamtaler og foreldremøter

Vi ønsker at dere kommer inn på avdelingen og ser hva vi holder på med, la gjerne barna vise dere. Dette kan inspirere til gode samtaler, både for oss og ikke minst for barna deres.

Tilrettelegging for det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas ulike behov og forutsetninger, også for barn som har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen vil sørge for at barn som trenger ekstra støtte i den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen, vil få den nødvendige oppfølgingen, slik at alle barn opplever et inkluderende og likeverdig tilbud. Vi er i Brattås kommunale barnehage opptatt av å se på mangfoldet som en ressurs, og jobber blant annet med ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) for alle - slik at barna som har behov for ekstra støtte i språkutviklingen, også opplever dette som inkluderende. 

Tilretteleggingen vil bli vurdert underveis av pedagogisk leder i samarbeid med spesialpedagog og barnehagens ledelse, samt godt samarbeid med ulike tverrfaglige instanser. Det allmennpedagogiske tilbudet vil bli justert i tråd med barnas behov og utvikling.