9 Barnehagens arbeidsmåter
Lek og lekemiljøer
Leken har en egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. Anne Høigård (2016) skriver at «Leken er også barnets viktigste arena for læring». I Brattås kommunale barnehage står derfor leken alltid i sentrum for vårt pedagogiske arbeid. Lek er en naturlig måte å være i verden på for barn, og er dermed det viktigste grunnlaget for barns utvikling og læring. Barn leker med utgangspunkt i sin nysgjerrighet, lyst og forutsetninger. Leken har mange uttrykksformer og kan føre til forståelse og vennskap på tvers av alder og språklig og kulturell ulikhet. I Brattås barnehage har vi fokus på både den frie leken og den voksenstyrte leken. De voksne spiller en viktig rolle i barns lek, og skal være aktivt deltakende i møte med barnas lek. Engasjerte, lekende ansatte i barnehagen er en forutsetning for god lek i barnehagen. De siste årene har Brattås kommunale barnehage utviklet et stort fokus på barnas lekemiljø. Barna møter mange udefinerte materialer (gjenbruksmaterialer) sammen med et utvalg av definerte leker. For barnas lek er det viktig at det er mye av begge deler – mengde er et sentralt begrep i denne sammenheng. Vi ønsker å ha et lekemiljø hvor barnet er en aktiv, skapende deltaker.
Prosjektarbeid
I Brattås kommunale barnehage arbeider vi med prosjektarbeid som arbeidsmetode i det pedagogiske arbeidet.
Prosjektarbeidet skal alltid ha FNs barnekonvensjon som plattform, og målet med prosjektarbeid i Brattås barnehage er..
• Å gi barna en opplevelse av sammenheng i hverdagen
• Å gi barn kjennskap til ulike former for uttrykk
• Å gi barna en opplevelse av mestringsfølelse og et lekende inkluderende fellesskap
• Å gi barna opplevelse av at de er en del av et større fellesskap der deres innspill, tanker og handlinger har betydning for andre.
Barns medvirkning og pedagogisk dokumentasjon vil være en sentral faktor inn i prosjektarbeidet. Personalet skal møte barna med respekt for deres meninger og interesser, men også vise dem hvilke muligheter de har til å utvikle seg innenfor sine premisser. Å bære med seg en genuin holdning som preges av barns medvirkning krever av personalet at vi reflekterer over ulike situasjoner og får bredere perspektiv på det daglige livet i barnehagen. Herunder også å kombinere barns behov for trygge rammer og barns rett til medvirkning.
De ulike avdelingene vil bruke ulike innfallsvinkler til arbeidet med prosjektarbeid, og dette skal tilpasses barnas alder og utvikling. Med dette utgangspunktet, kan det skapes mange møteplasser mellom barn og voksne – og der fokuset er å være sammen om noe som er spennende og meningsfylt for både barn og voksne. Fellesskap, vennskap, lek – og læremiljø, samt nærmiljø og samfunn er sentrale elementer i prosjektarbeidet. Fagområdene i «Rammeplanen for barnehager» skal innlemmes i prosjektarbeidet.