NATTERAVNER TJØME

Natteravnene er en organisasjon som arbeider for å gjøre bysentrum og nærmiljø til trygge steder å være for alle. Natteravnenes visjon er at voksnes synlige tilstedeværelse virker dempende på rus-, vold- og skadeverksproblematikk. Vi ønsker å jobbe for å oppnå positiv kontakt mellom barn/ungdom og voksne som går natteravn.

Logo Natteravnene - Klikk for stort bilde

Alle turer må være avtalt med koordinator, både for at de som vandrer skal dekkes av vår felles forsikring, men også for at jeg to ganger i året sender inn liste over hvilke turer vi har gått. Det gir penger til FAU og klassene ved Tjøme ungdomsskole. Èn tur på 4 timer gir 500 kr.

Natteravnkoordinator Færder kommune Anita Dahlen, mobil: 984 28 642

Kontaktpersonene i Færder kommune er SLT koordinator Anette Malme; anette.malme@faerder.kommune.no og frivilligkoordinator Helena Bisgaard; helena.bisgaard@faerder.kommune.no . Kommunen har ikke noe formelt ansvar for natteravnordningen, men samarbeider med oss, hjelper oss og bidrar økonomisk som nevnt over.

Natteravnene møtes 18.45, tar en prat, fyller ut i loggen hvem som skal gå, tar på jakker eller vester, tar med førstehjelpssekk og vandrer frem til ca. kl. 23. Da er det viktig at loggen fylles ut før dere avslutter.

NÅR: Fredag og lørdag og/eller ved spesielle anledninger. På sommerhalvåret kan det være behov å utvide noe. På fredager har kirken åpent for ungdommer èn gang i måneden og på Fredtun alle andre fredager. Når vi går natteravn er vi velkommen innom for å hilse på og ta en kaffekopp.

Vanlig tid for å gå natteravn i helger er kl. 19 -23. Oppmøte 18.45.

HVOR: Utstyret vårt ligger lagret på Coop Extra på Tjøme. Bare spør personalet.

Husk å skrive LOGG hver gang!

Gruppene: Minst 2 personer går sammen, gjerne en blanding av kvinner og menn. Natteravner må ha vest eller jakke som dere finner i utstyrskassa på Coop Ekstra.

Hvor skal man gå: Det er ikke noe fasit på hvor ungdommene oppholder seg. Men noen av disse stedene kan det være lurt å besøke: Tjøme sentrum, Larsens kafe, Haugsjordet (ved siden av Maxbo), skolegården på TUSK og skogen bak, skolegården på Lindhøy, gamle Pytteberget barnehage, Ormelettbanen. Det er mulig å kjøre bil mellom om det blir langt å gå. På sommerhalvåret: Bekkevika, Regnbuen, Mostranda og andre strender/oppholdssteder vi har hørt at unge samles. Det kan være lurt å kjøre en tur til Hvasser og Verdens Ende også. Vi samarbeider med Røde Kors-båten på sommeren og informerer dem hvis vi hører at det er ungdommer på øyene.

Vår rolle er å være trygg voksen tilstedeværelse i nærmiljø, vi er ikke vekter, politi eller barnevern. Husk; Ikke røyk, ikke hund, vær edru!

Mer informasjon om etiske retningslinjer: Vedlegg - Etiske retningslinjer (PDF, 2 MB)
Mer informasjon om selvpålagt taushetsplikt: Vedlegg - Selvpålagt taushetsplikt (PDF, 388 kB)

Takk for at du stiller opp for ungdommen og nærmiljøet!

Hilsen Anita Dahlen, Natteravnkoordinator Færder