Handlingsveileder ved utagering og vold

Hjemlet i lover og forskrifter:

AML §1-1, aml § 3-1, aml § 4-1, 4-3, aml § 5-1. Lov om opplæring kap 9 A1-A15, Barneloven 30 3.ledd, Helse- og omsorgstjenesteloven kap 9, Straffeloven § 18 og § 19, Barnekonvensjonen artikkel 19.

Akuttprosedyre

Samme dag som hendelse inntreffer

Ansvarlig:

Handling:

Voksen nærmest eleven

  • Sørg for raskest mulig være to voksne i situasjonen (1.lenkeJohn)
  • Bring eleven ut av situasjonene (2.lenke June) til et skjermet område
  • Om eleven vil stikke av så la det skje med mindre det er fare for en selv el andre. Vurder om noen må følge etter. Foresatte holdes orientert.
  • Ledelse orienteres og evt. bistår
  • Melder avvik i kvalitetslosen de nærmeste dagene
  • Gjelder for SFO også

Ledelse i samarbeid med lærer

Vurderer og handler:

  • Har noen blitt skadet? Hvis ja (3lenke ROnald)
  • Hvem debriefer med barnet etter at han/hun har roet seg? (4lenkeJune).
  • Hvordan legges resten av dagen opp for barnet og med hvem?
  • Behov for å kontakte foresatte der og da (5lenkeLinn Eve/Kristin)?
  • Trenger medelevene debriefing? (6lenkeLinn Eve/Kristin)
  • Husk SFO

Ledelse

  • Debriefe med aktuelle voksne (7lenke ROnald)
  • Planlegge og gjennomføre samtale med foresatte samme dag (8lenkeLinn Eve/Kristin) eller dagen etter.
  • Vurderer om utageringen har satt seg som et mønster
    • Se evt. «veileder når vold og utagering har blitt et mønster»

 

Videre saksgang når vold og utagering har blitt et mønster

Saksgang, til beste for elev, medelever og medarbeidere (rask iverksetting). 

NIVÅ 1

En med nær relasjon til barnet (f.eks kontaktlærer)

  • Legger opp til systematiske samtaler med eleven (9lenkeJune) for å kartlegge årsak eller triggere til gjentatt utagering (se samtaleverktøy i handlingsveilederen). Husk SFO
  • Det samtales om punkter/tilpasninger som kan tas inn i midlertidig ukeplaner som skal bidra til at utagerende situasjoner ikke gjentar seg (10lenke til planverktøyAnn kristin)

NIVÅ 2

Kontaktlærer og ledelse

 

  • Det utarbeides punkter som tas inn i midlertidig ukeplaner som bidrar til at utagerende situasjoner ikke gjentar seg. Husk SFO (11AKsamme lenke som over)
  • Det iverksettes «trigger-observasjon» (12lenke Ann Kristin
  • Spekteranalysen på trinnet gjennomgås for evt. avdekke mulige årsaker i resultatene
  • Innkall foresatte til samarbeid og vurder om ledelse også deltar. Innkallingen (13lenkeAKsamme lenke som innk og innhold) skisserer agenda for møte. Det vurderes i samråd med foresatte og eleven om eleven er med på disse møtene.
  • Hensikt i 1. møte (14lenkeAKsamme lenkeinnk,innh): analysere hva som kan være årsak til gjentatt utagering.
  • Midlertidig ukeplan og forebyggende tiltak drøftes, bl.a. vurderes alternativ, midlertidig opplæringsarena, annet rom, og det drøftes med PPT ved evt. behov for midlertidig sakkyndig vurdering og vedtak
  • Som regel vil man ikke være klar for å vurdere langsiktige planer og tiltak før  i neste møte, men om nødvendig iverksette midlertidige tiltak.

NIVÅ 3

Skoleleder

 

 

  • Ser til at det raskt utarbeides ukeplan og forebyggende plan som bidrar til at situasjoner ikke gjentar seg (15AKlenke Se punkt over, sammelenke). Som regel er det nødvendig å sette inn ekstra ressurser (vekt på relasjon) inntil man har analysert årsaker og funnet målrettede tiltak. Husk SFO
  • Skoleleder eller lærer innhenter samtykke dersom eksterne skal bidra i saken
  • Skoleleder avklarer hvem som skal sitte i tverrfaglig team og hvem som skal være stafettholder
  • Skoleleder innkaller stafettholder til samtale for å belyse saken grundig i forkant av tverrfaglig team.
  • Skoleleder deltar på 2. møte med foresatte sammen med kontaktlærer. Vurder om deltakelse er nødvendig dersom det er etablert stafettholder og tverrfaglig team.
  • Hensikt i møte 2: å komme frem til målrettede tiltak som er basert på analysen av årsak (16lenkeAK, samme som innkalling og 1. møte))
  • Skoleleder og kontaktlærer vurdere melding til barnevernstjenesten (17lenkeJune)

NIVÅ 4

Stafettholder avlaster skoleledelsen som kan jobbe videre med helsefremmende og forebyggende tiltak

  • Innkaller til tverrfaglig team
  • Innkallingen har en klar agenda. Fortsettelse på møte 1. og 2. (se over)
  • I tverrfaglig team er elevens stemme (med bakgrunn i de samtaler som har vært), og foresattes stemmer sentrale. Foresatte deltar i tverrfaglig team med mindre det er spesielle forhold som tilsier noe annet.
  • Første møte handler hovedsakelig om å analysere situasjonen, og lete etter årsaker. Det er sentralt å ha med seg analysen av faktorer rundt barnet som kan være årsak til adferden.
  • Første fase preges av analyse og utredning. I 2. fase iverksettes systematiske tiltak og oppfølging av tiltak med faste evalueringspunkter. Husk SFO
  • Dersom det er behov for midlertidig skjerming og segregering tuftes opplegget på midlertidig sakkyndig vurdering, konkrete planer og tiltak som leder til vekst, utvikling og tilbakeføring. Struktur og tempo må tilpasses den enkelte for å sikre vellykket integrering.
  • I noen tilfeller er det vesentlig at tiltak settes inn både på skolen og i hjemmet. Tiltaksavdelingen blir i denne sammenheng viktig.

 

Saksgang til beste for medarbeider når adferden har blitt et mønster (iverksetting raskt):

Rektor

 

 

 

  • Aktuelle medarbeidere får vergekurs (som inneholder opplæring om forebygging av utagering)
  • Rektor vurderer kompetanse og relasjon ved evt. reorganisering av opplæringen
  • Debrifing med ledelse eller eksterne etter voldshendelse (etter et bestemt mønster, 20lenkeROnald)
  • Etablere debrifingsrutiner på teamet (21lenkeRonald «kvarteret» på Teigar)
  • Sørger for langsiktig oppfølging ved behov. Ta høyde for at den utsatte ikke alltid ønsker eller innser behov for oppfølging (22AKlenke)
  • Sikre dokumentasjon ved eventuell senskade, forsikring