Informasjon til foresatte om utviklingssamtale høsten 2023 Gjennomføres i uke 44 og 45

Elevenes læring og utvikling

På Teie ble det utarbeidet nye maler for utviklingssamtalene våren 2023, malene er felles for elever på 1.-2. trinn, 3.-4. trinn og 5.-7. trinn.

• Utviklingssamtalen skal være en planlagt og strukturert samtale om elevens daglige arbeid og kompetanse i fagene to ganger pr år.
  • Elevene deltar på ulike måter i planlegging og gjennomføring av foreldresamtalen

På Teie skole legger vi opp til å gi elevene en sentral rolle i utviklingssamtalene.

Dersom dere som foresatte har spørsmål eller temaer som dere ønsker vi skal ta opp i utviklingssamtalen- gi gjerne kontaktlærer/ ressurslærer beskjed om dette.

Det vil være kontaktlærer og/ eller ressurslærere på trinnet som gjennomfører utviklingssamtalene.

I forkant er det gjennomført elevsamtaler og underveisvurdering av og med hver enkelt elev.

Å kunne lese, skrive, regne, ha muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter danner grunnmuren for all læring. (Dette kalles de fem grunnleggende ferdigheter). De grunnleggende ferdighetene, elevens trivsel og det sosiale fellesskapet vil være hovedfokus i samtaler på alle trinn.

Hver høst har 1. trinnet tidlige «bli kjent samtaler», disse erstatter utviklingssamtalen. Foresatte på 1. trinn møter til utviklingssamtale våren 2024.

Halvårsvurderingen

Den løpende underveisvurderingen gjøres av lærerne gjennom spørsmål som skal gi eleven mulighet til å bedre forstå hvor de er i sin læring. Halvårsvurderingen foregår i hovedsak som en samtale mellom elev og lærer.På Teie ses utviklingssamtalen i sammenheng med halvårsvurderingen.

• Hva mestrer de nå?
  • Hva forventes at de mestrer om et halvt år?
  • Er de på rett vei?
  • Hva må eventuelt endres/gjøres for at eleven skal kunne nå målet?

Gjennomføring av samtalen

• Samtalen varer i inntil 30 minutter
  • Elevene deltar i hele eller deler av samtalen
  • Trinnet gir ut informasjon om tidspunkter og gjennomføring av utviklingssamtalene

Velkommen til utviklingssamtaler høsten 2023!

Teie, 19.10.23

Hilsen