På innsiden av Teie skole i januar

I januar tar vi på oss skia. 
I februar aker vi i lia. 
I mars er snøen så fin og kram, 
og i april titter blomster fram. 

Vi har hatt en måned med mye vær, og heldigvis mange dager med snø. Om vi ikke har tatt på oss skia, så har ungene akt i lia! Heldige oss som har så fine akebakker både på skolen og i Korketrekkeren. 

Enkelte dager har det vært veldig glatt og isete. Det er en utfordring for skolen, driftsleder (vaktmester) og for utedrift i kommunen å få strødd over alt.   

Vi har planen klar for vinteraktivitetsdag, og vi kan gjennomføre den med få dagers varsel. Følg med på melding om dette i ukene som kommer! 

Forrige uke var det elevrådskonferanse i kommunen med tema «lokale skoleregler». Ordfører Tom Mello hadde innlegg om elevmedvirkning og demokratiske prosesser. Elevene jobbet i grupper. Nå skal vårt elevråd gjennomføre samme prosess for 1.-7. trinn på skolen. Innspillene fra elevene vil danne grunnlaget for utformingen av våre nye skoleregler. 

Vi er på vei til å bli en SMART-skole og vi jobber bl.a. skolefelles med ulike karakteregenskaper for hver måned. I januar har OMSORG stått i fokus. Lærerne skal snart ha kurs nr to av totalt tre kurs. Les om SMART her. 

Skolens nye aktivitetskalender omhandler det vi skal gjøre felles hver måned. I dag har elevrådet ansvar for fellessamlingen. Det er vi stolte av!  

Vi har også hatt besøk av Extend med danseforestilling, det gjør et sterkt inntrykk på oss alle hvordan de formidler temaet mobbing. 

Alle trinn er nå i gang med periodeplan nummer tre av totalt fire perioder gjennom året. En stor begivenhet i periodeplanen til 1. trinn var 100-dagersfesten!  

Vi håper mange fant gjenglemt tøy som lå i amfiet denne uken. De klærne som ikke ble hentet er levert til Fretex denne gangen. 

Det er spennende å følge arbeidet til Teie FAU, og spesielt arbeidet i ulike ansvarsområder/ grupper fordelt på trinn. I FAU-møte denne uken ble vi enige om at skolen skulle skrive litt om partnerskapet Færder har med Universitetet i Oslo, avd. FIKS.  Dette er et lokaldrevet utviklingsarbeid hvor FIKS er faglig ressurs på tiltaket «Læringsledelse og digital transformasjon». Med «læringsledelse og digital transformasjon» menes at lærere, ledere og skoleeier legger best mulig til rette for at læringsprosessene ledes på en slik måte at:   

Barn og unge får medvirke og samskape i sine egne læringsprosesser. Barn og unge skal også oppleve sammenheng og helhet, samt mening og mestring underveis. Helhetlige og tverrfaglige utviklings -og læringsprosesser vektlegges. Dette betyr at metoder, læringsarenaer og verktøy som benyttes fremmer elevmedvirkning og variasjon i skolehverdagen. 

Teknologi og fremtidens kompetanse sees på som en integrert del av   læringsprosessene. Det er viktig at lærere som jobber med barn og unge i skolen er trygge, kloke og kompetente i sin ledelse av læring med teknologisk støtte, i en tid med rivende digital utvikling. 

Våre lærere deltar på ulike workshop om disse temaene i løpet av året.  

Færderskolen har tradisjon med «læringsfestival» for lærerne i kommunen. I år er temaet kunstig intelligens. 

foreldremøtene i uke 9-12 vil lærene på alle trinn vise noen eksempler på hvordan de bruker læringsbrett i ulike læringsprosesser.  

Leselyst og språkarbeid i SFO er i vinden om dagen. Vi har lesegrupper på biblioteket, både høytlesing i grupper, og at barna leser egen bok. Det er godt å ha mulighet til å ligge på teppe med puter og lese eller lytte og la fantasien bare fare. På rolleleksrommet er det for tiden høy aktivitet med bla utkledning og dramatisering. Det settes opp spontane forestillinger, det  regisseres og organiseres. Dette er også en viktig arena for barna til trening og utvikling språk.  

Vi ønsker februar velkommen- god helg alle sammen!  

Hilsen oss på Teie skole