På innsiden av Teie skole i november (og en liten appell nederst i saken)

Så var vi kommet til siste skoledag i november. Snøen var innom på kort besøk forrige uke- til stor glede for oss! Vi håper det blir hvit vinter i år også!

I november har vi gjennomført utviklingssamtaler, og dere foresatte har sammen med barna deres møtt kontaktlærerne. Vi håper det ble gode samtaler, læring og trivsel.

Trinnene er i gang med nye periodeplaner, med ulike temaer. På 4. trinn har de hatt en «ny vri» på elevmedvirkning. Eleven fikk skrive inn forslag til læringsaktiviteter på gule lapper og senere stemme over forslagene. På 1. trinn har de hatt tema kroppen, og det er stas å se hvordan læringsgleden bobler når de kan forske på innvollene fra en gris!

Det er også fantastisk stas at vi har fått i gang hele avdelingen med kunst og håndverk. Elevene på 5. trinn lager (hemmelig) på keramikken og (hemmelig) på sløyden. Dette er praktisk læring med nye utfordringer, mestring og stor læringsglede.

Trivselslederne våre er superflinke og gjør en solid innsats med ulike aktiviteter i storefri, dette styrker læringsmiljøet og inkluderingen.

Vi er nå godt i gang med den nye aktivitetskalenderen for Teie skole. Det var 6. trinnet som hadde ansvar for novembersamlingen, det ble så fint! De hadde sangen Happy som fellessang. Elevene presenterte «takknemlighet» som vår første valgte karakteregenskap fra SMART, de hadde øvet inn skuespill og noen elever fortalte hva de tenker på med ordet «takknemlighet». På Teie har vi fått til et samarbeid med Kulturskolen, to elever og lærer Magne hadde fremføringer på piano. Det var også flott! Nå i desember blir det både aldersblandet juleverksted, Lucia og fellessamling siste skoledag- vi gleder oss!

Vi ønsker også å rette en stor takk til FAU, som tradisjonen tro arrangerte Teie-kveld for elevene på 5., 6. og 7. trinn. Dette er et verdifullt bidrag til Vi-skolen, som styrker fellesskapet og bidrar til en positiv og inkluderende skolekultur.

Skolen har hatt møter med foreldrekontakter på 4. og 6. trinn, og et møte med FAU, om læringsmiljøet på skolen og utrygghet knyttet til skolens håndtering av dette.  I dette bildet ser vi også at relasjoner mellom foreldre på ulike trinn, bruk av Facebook og foreldrenes «snakk» seg imellom kan bidra til utrygghet i foreldregruppa.

I møtene har vi kommet frem til at

-          det er viktig at skolen informerer tydelige om sine rutiner og håndtering av utrygghet og negative hendelser. FAU og skolen oppretter en arbeidsgruppe som utarbeider informasjon knyttet til tema.

-          det er viktig at foreldrene er seg bevisst sin håndtering av negative hendelser og/ eller «snakk om» negative hendelser i skolemiljøet/enkelt trinn.

-          det er viktig at foresatte tar kontakt med skolen (kontaktlærere, avdelingsledere eller rektor) hvis man er urolig over hva eget barn forteller, eller hvis man har spørsmål om en situasjon.

På bakgrunn av de prosessene som har vært, og det som har blitt tematisert, legger vi derfor ut en egen appell denne gangen, en appell som foreldrerepresentantene på 4. og 6. trinnet stiller seg bak, og som FAU er informert om. 

Appellen: Det handler om oss alle – sammen for et trygt og godt oppvekstmiljø, finner du lenger ned på siden.

Med dette som hilsen ønsker vi alle en koselig desember, og vi håper å se dere på samlingen mandag morgen!

God helg!

Det handler om oss alle – sammen for et trygt og godt oppvekstmiljø

Ledelsen ved Teie skole er stolt av den innsatsen elever, foresatte og ansatte legger ned hver dag for å skape et trygt og godt læringsmiljø. Samtidig vet vi at oppveksten til barn og unge ikke bare formes innenfor skolens vegger. Den påvirkes av hvordan vi som voksne møter hverandre og barna i hverdagen, og hvordan vi snakker og handler i møte med utfordringer.

I Færder kommune har vi et styringsdokument som heter Helhetlig plan for oppvekst. Denne planen understreker hvor viktig det er at vi alle samarbeider for å bygge et helsefremmende og inkluderende oppvekstmiljø. Planen bygger på verdien av fellesskap, hvor uttrykket 
“It takes a village to raise a child” står sentralt. For en normalklasse i skolen innebærer dette at rundt 50 voksne – foresatte, lærere, naboer, frivillige og andre – sammen kan bidra til å støtte og inkludere alle barn. Når bidragene er godt samordnet og innrettet mot felles mål, gir det en særlig god effekt.

Barn og unge er ikke passive mottakere av voksnes innsats. De har en iboende kraft til å påvirke sin egen framtid gjennom aktive livsvalg. Samtidig går dette enda bedre når vi som samfunn bygger et solid støttestillas rundt dem. Foreldre og familie er selvfølgelig helt sentrale, men venner, lærere, trenere, naboer og andre som barna omgås, spiller også en viktig rolle.

På Teie skole arbeider vi kontinuerlig for å skape et miljø der barn føler seg sett, hørt og ivaretatt. Likevel vet vi at det er perioder hvor enkelte klasser eller trinn møter ekstra utfordringer. I slike situasjoner er det avgjørende at vi som voksne står samlet, viser forståelse og støtter både barna og hverandre. Kritikk eller negativt fokus på enkeltgrupper/individer bidrar ikke til løsninger - det svekker fellesskapet.
Når situasjonen krever ekstra innsats, legger vi stor vekt på å identifisere både det som fungerer godt og det som kan forbedres. Dette gir oss grunnlag for å justere og utvikle våre tiltak, slik at vi stadig blir bedre. Vi prioriterer et tett og konstruktivt samarbeid med foresatte, klassekontakter, FAU og andre ressurspersoner for å finne de mest effektive og helhetlige løsningene.
Vi tar aktivitetsplikten og ansvaret for et trygt og godt skolemiljø på største alvor. Vi følger med, jobber forebyggende og reagerer raskt når det er nødvendig. Samtidig er vi avhengige av et godt samarbeid med dere foresatte for å få til dette. Når vi står sammen, kan vi skape et skole-/oppvekstmiljø hvor alle barn får muligheten til å trives og utvikle seg.

Det er derfor viktig at vi lytter til barn og unge, involverer dem og gir dem en stemme. Når barn får følelsen av å være betydningsfulle for fellesskapet, utvikler de både robusthet og en sterkere tilhørighet. Men dette skjer bare dersom vi som voksne viser dem hva som kreves for å være gode medmennesker.

Vi vil derfor oppfordre oss alle til å reflektere over hvilken rolle vi spiller i barnas oppvekstmiljø:

  • Bidrar jeg til et trygt og inkluderende miljø for alle barn i vårt nærmiljø?
  • Hvordan møter jeg utfordringer, og hvilke signaler sender jeg til barna og andre voksne rundt meg?
  • Er jeg med på å bygge det fellesskapet vi ønsker for våre barn?

Barns oppvekst er et felles prosjekt. Gjennom samarbeid, respekt og ansvarlighet kan vi bygge et oppvekstmiljø som gir alle barn en trygg plattform å utvikle seg fra. 

La oss alle være gode rollemodeller og medspillere på laget rundt barna.

Vennlig hilsen
Ledelsen på Teie skole