Samarbeid med eksterne aktører

Borgheim ungdomsskole er praksisskole for Universitetet i Sørøst-Norge. Vi har 8-10 praksislærere som to ganger i året tar imot studenter i sine praksisperioder og rektor deltar i ulike nettverk. Det er nyttig og utviklende for hele skolen å ha studenter. Slik holder vi kontakt med lærerutdanningen og forskning. Vi må skjerpe oss, slik at vi bidrar til god og relevant praksis for fremtidige lærere, og et gjensidig godt samarbeid kan åpne dører for alle parter.

 

Samarbeidet med USN har ført oss inn i to forskningsprosjekter:

  • KnowMo (lærings på tvers), 2012-2016. Informasjon om prosjektet:

Hva og hvordan lærer unge når de deltar i ungdomsaktiviteter utenfor skolen, som for eksempel organisert idrett og dataspilling? Hva kjennetegner læring som finner sted i familieaktiviteter? Kan lærere gjøre bruk av disse formene for læring i skolen, og vil dette kunne bidra til å gjøre undervisningen mer relevant for elevene? Dette var noen av spørsmålene som forskningsprosjektet søkte svar på. En bakgrunn for prosjektet var at mange ungdommer sliter med motivasjon på skolen. Samtidig så man at mange av de samme ungdommene deltok med stort engasjement i kunnskapspraksiser utenfor skolen. En måte å gjøre skolen mer interessant og motiverende for elever på kan være å trekke disse erfaringene inn i undervisningen. Det finnes lite kunnskap om hvordan det gjøres eller kan gjøres, og hvilke konsekvenser det har for elevers læring og deltakelse i skolen. Et viktig mål med prosjektet 'Læring på tvers' var å studere under hvilke betingelser læring som finner sted utenfor skolen kan gjøres relevant for elevers læring i ungdomsskolen. I prosjektet hadde man et spesielt fokus på lærerrollen og hvordan den fremtidige lærerutdanningen skal ivareta denne typen spørsmål for å gi lærere den nødvendige kompetanse i møte med fremtidens utfordringer.

 

  • CritLit (Critical Literacy in a Digital og Global Textual World). 2020-2023. Spørsmålet her er hvordan praksislærere, lærerstudenter og forskere sammen kan finne ut hvordan en gjennom norskfaget kan ruste ungdomsskoleelever til å bli kritiske lesere og skribenter. Dette prosjektet er helt i startfasen.

 

Med jevne mellomrom har vi studenter som bruker skolen som forskningsarena.

Det er viktig å legge til rette for slikt samarbeid. På den måten kan vi bidra til å gjøre norsk skole stadig bedre, samtidig som vi lærer mye selv også.