Utvikling av skolen

Vi jobber hele tiden med å utvikle skolen organisatorisk og faglig. Vårt utviklingsarbeid bygger på nasjonale retningslinjer, kommunale retningslinjer og interne behov. Vi har en utviklingsgruppe, som består av ledere og lærere som representerer trinn og fag.

I det faglige utviklingsarbeidet jobber vi nå med fagfornyelsen, med spesielt søkelys på vurdering. I dette arbeidet får vi, og de to andre ungdomsskolene i Færder kommune, veiledning av Fiks (Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen), UiO. Målet er å utvikle en vurderingskultur som er i samsvar med Fagfornyelsens mål og prinsipper for god underveisvurdering.

 

Fagfornyelsen krever også at vi jobber med dybdelæring, kompetansebegrepet, flerfaglighet og tverrfaglighet. Teamene er sentrale i dette arbeidet. Lærerne planlegger, gjennomfører og evaluerer sammen. Vi prøver ut ulike metoder for å få til elevmedvirkning i disse prosessene.

 

På kommunalt nivå har vi i lang tid jobbet med BTI (bedre tverrfaglig innsats). Målet er at ulike etater samarbeider om å løse utfordringer for barn og familier når de oppstår, for å unngå at foresatte opplever å bli sendt rundt i systemet uten at deres utfordring blir løst.

 

Digitalisering får stor oppmerksomhet. Våre elever har egne PCer til bruk på skolen og hjemme. vi bruker Teams, OneNote og Skooler. …..

 

Vi har også tidligere være tilknyttet ulike kompetansemiljøet i vårt utviklingsarbeid. De har alle bidratt til at vårt utviklingsarbeid har vært forskningsbasert og har hatt retning og driv.

 

2012-2013 var vi tilknyttet Nasjonalt veilederkorps. De bidro i vårt arbeid med å utvikle skolen som en lærende organisasjonet sted hvor menneskene kontinuerlig utvikler sin kapasitet til å skape de resultatene de virkelig ønsker, hvor nye og utviklende tenkemønstre dyrkes fram, hvor kollektive ambisjoner er frigjort, og hvor mennesker kontinuerlig lærer sammen», Peter Senge). Vi hadde i denne perioden et spesielt fokus på tilpasset opplæring, vurdering for læring og motivasjon.

 

2015-2016 var vi med i Ungdomstrinn i utvikling, som var en nasjonal satsing drevet av Udir. Eksternt kompetansemiljø var Høyskolen i Buskerud og Vestfold (nå Universitetet i Sørøst-Norge). Også her var det overordnede målet å sette skoler i stand til å drive skolebasert kompetanseutvikling. Det faglige temaet for utviklingsarbeidet ble regning. Vi jobbet med regning som grunnleggende ferdighet, med å øke forståelsen for faget matematikk og hvordan vi kan øke fokus på regning i alle fag. Vi hadde også som mål å gjøre undervisningen mer praktisk, variert og relevant. Udir uttrykte målet med UiU slik:

  • Alle skal inkluderes og oppleve mestring
  • Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter
  • Alle skal fullføre videregående opplæring

 

Faglig utviklingsarbeid henger nøye sammen med utviklingen av en god organisasjonskultur. Vårt elevsyn og læringssyn vil prege elevenes opplevelse av trygghet, som er nødvendig for gode læringsprosesser. Derfor har vi stort fokus på klasseledelse og relasjonskompetanse, i det daglige og når vi rekrutterer ansatte.