Årsplan kommunal barnehage på Brattås

1 Innledning

Siden 70-tallet har barnehagens betydning som helsefremmende arena vært stadig økende, både fordi flere barn går i barnehage og fordi innholdet i økende grad er utviklingsstøttene. De aller fleste barn går i barnehage. Barnehagen er ikke lenger kun et sted barn oppholder seg mens mor og far er på arbeid, men barnehagen har også et selvstendig ansvar for å bidra til barnets utvikling. Rammeplanen for barnehage har tydelige forventninger til et leke- og læringsstøttene innhold. Barnehagen skal dekke behov for

trygghet, omsorg, lek og danning. Barnehagen skal støtte barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Fordi kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling, er kommunikasjonsstimulering særlig vektlagt. Det samme er utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter som trengs for å utvikle vennskap og inngå i sosiale relasjoner.

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet der samfunnsmandatet er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Barnehagen er også første trinn i utdanningsløpet og skal legge grunnlaget for videre utvikling, læring, danning og demokratisk deltakelse.

Færder kommunes kommunale barnehager har som mål å ha høy kvalitet. Kvalitet handler om barnets opplevelse her og nå, og om hvordan barnehagen bidrar til å gi barna gode erfaringer og opplevelser. Kvalitet handler også om kompetanse og ledelse, og om en organisering som gir barnehageansatte tid og rom til barna og tid og rom til kvalitetsutvikling. Barnehagen skal være en del av det store laget rundt barnet. Et tett og godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten.

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Kilde: Lov om barnehager § 1 Formål.

1.1 Kort om kommunal barnehage på Brattås

Organisering 

Brattås kommunale barnehage har for barnehageåret 2025/2026 3 storbarns- og 3 småbarnsavdelinger, hvorav den ene storbarnsavdelingen, Tellus, er en uteavdeling. Det er 14 barn på Tellus, 24 på de to andre storbarnsavdelingene og 15 barn på hver av småbarnsavdelingene.

Personalet 

Personalet i Brattås barnehage har et godt arbeidsmiljø, preget av positiv tenkning og godt humør. Personalet innehar mye kompetanse og ressurser på ulike områder, og utfyller hverandre godt. Personalet i Brattås barnehage er hele tiden i utvikling, møter nye utfordringer og tilfører stadig barnehagen ny kompetanse. Barnehagen har en spesialpedagog ansatt i 100% stilling. Denne stillingen utgjør en del av barnehagens personalet, men er ikke bundet til en avdeling. I tillegg har barnehagen en virksomhetsleder i 100% stilling og en assisterende styrer i 60% stilling.

I Brattås kommunale barnehage er vi opptatt av faglig utvikling. Samfunnet er i stadig utvikling, så for at personalet skal kunne fylle barnehagens mandat må vi også forstå hvorfor vi jobber som vi gjør - det skal gi mening for den enkelte. I tillegg til pedagogisk teori deltar personalet aktivt deltar med refleksjon, både individuelt og i gruppe i utviklingsmøter månedlig. Refleksjon og ønske om å utvikle egen kompetanse og forståelse er avgjørende for hvordan vi møter barn, foreldre og kollegaer ut ifra ulike behov. Personalet i Brattås kommunale barnehage ser muligheter fremfor begrensninger og er opptatt av hvert enkelt barn – både som individ og som en del av fellesskapet. Vi er tilstedeværende voksne i møte med barna, og ser på dette som en viktig forutsetning for å utvikle trygge og nære relasjoner. 

Vi er også som personalgruppe opptatt av å ha harmoniske dager fylt med glede - og både barn og ansatte har mye humor i arbeidet. 

Åpningstid og stengte dager

Barnehagens åpningstid er 07.00-16:30. 

Barnehagen har 5 planleggingsdager per år. For barnehageåret 24/25 er disse dagene satt til 15.08, 03.11, 09.01, 15.05 og 12.06. Disse dagene holder barnehagen stengt. 

Barnehagen holder også stengt på offentlige fridager, samt julaften og nyttårsaften. I tillegg er barnehagen stengt i romjulsdagene, hele påskeuka og sommerferie-stengt i uke 28, 29 og 30. 

1.2 Barnehagens verdier

Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.

Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse. 

Mangfold og gjensidig respekt skal synliggjøres, verdsettes og fremmes. Mangfoldet i barnehagen handler om: forskjeller mellom grupper som barnehagebarna har sin tilhørighet i individuelle forskjellene som gjør alle barn til unike samfunnsmedlemmer Barnehagen skal bruke mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet.

1.3 Færder kommunes samfunnsmål

Færder kommune har som overordnet mål at barn og unge i kommunen har en trygg og sunn oppvekst som gjør at alle får et voksenliv med deltakelse i samfunns- og arbeidsliv.

1.4 Handlingsplaner

Andre nettressurser  

Det utarbeides sentrale kvalitetsplaner for arbeidet i barnehagene. Kvalitetsutviklingen i det pedagogiske arbeidet finner du i disse publikasjonene: