Årsplan Herstadløkka barnehage

8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Barnehagens pedagogiske innhold

  • Vurderingen av siste barnehageår og hvordan dette har betydning for årets planer.
  • Barnehagens ulike tiltak opp mot samfunnsmandatet. 
  • Spesielle tema og satsingsområder i arbeid med barna. 
  • Barnehagens organisering og struktur. 
  • Barnehagens ulike planer.

 

Planlegging

Barnehagen er en pedagogisk arena som forplikter seg til å planlegge, vurdere og dokumentere, samt begrunne sitt pedagogiske arbeid i tråd med barnehageloven og rammeplanen. I planleggingsprosesser er det viktig å vektlegge god dialog og inkludering for alle i personalgruppen, slik at alle kan føle seg anerkjent og verdifull for barnehagens drift. Planlegging gir grunnlag for at personalet tenker og handler systematisk og langsiktig, og bidrar til kontinuitet og progresjon i arbeidet. Planlegging synliggjør barnehagens arbeid med rammeplanen, og baseres på observasjon, dokumentasjon, refleksjon og systematisk vurdering av arbeidet. Samtaler med barn, kartlegging av barnas interesser, å la barna være delaktige i medvirkning og medbestemmelse og samtaler med foreldre, ligger til grunn for planleggingen av det pedagogiske arbeidet. Gjennom vår kunnskap om barns trivsel, utvikling og læring, både individuelt og i grupper, danner dette grunnlag for planlegging av innholdet i det pedagogiske arbeidet. Ledermøter, avdelingsmøter, personalmøter og planleggingsdager gir rom for planleggingsprosesser. 

 

Årsplan

Årsplanen er et arbeidsredskap for barnehagepersonalet og den tar utgangspunkt i veilederen for barnehagene i Færder kommune. Årsplanen vår synliggjør barnehagens pedagogiske arbeid, og hvordan den omsetter barnehageloven og rammeplanens formål og innhold i praksis til myndigheter, barnehagens samarbeidspartnere, foresatte og andre interesserte. Årsplanen vil speile barnehagens identitet og den beskriver hva barnehagen ønsker å vektlegge, hva som er viktig for oss, hvordan vi ønsker å nå målene våre, og den hjelper oss å evaluere arbeidet vårt. Planen sikrer barnets medvirkning og progresjon i utvikling, med utgangspunkt i barnets alder og modenhet. Planen beskriver at de eldste barna i barnehagen har et annet innholdsmessig og pedagogisk tilbud enn de yngste barna.

 

Vurdering

Barnehagen skal vurdere det pedagogiske arbeidet ut ifra barnehagens planer, årsplan og rammeplan. Hele personalgruppa tar del i vurderingsarbeidet. Faglige diskusjoner bidrar til utvikling og refleksjon over egen praksis, som igjen bidrar til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet, vi bruker bl.a. planleggingsdager, personalmøter, ledermøter og avdelingsmøter. Alle barn skal ha et tilrettelagt tilbud der kunnskap om barns trivsel, utvikling og behov skal vurderes, og barnas erfaringer og synspunkter inngår i vurderingsgrunnlaget. Barnets perspektiv og erfaringer er derfor viktig for vurderingsgrunnlaget når det gjelder evaluering, videre planlegging og gjennomføring. I tillegg til dette gjennomføres det foreldreundersøkelser annen hvert år, og jevnlige ståstedsundersøkelser og brukerundersøkelser for personalet. 

 

Dokumentasjon 

Dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon synliggjør hvordan personalet utøver det pedagogiske arbeidet i praksis, for å oppfylle kravene i barnehageloven og rammeplanen. Pedagogisk dokumentasjon er et verktøy for refleksjon, vurdering og planlegging, som har til hensikt å gjøre barnehagen vår til en lærende organisasjon og kan ifølge rammeplanen videreutvikle det pedagogiske arbeidet. Personalet observerer og dokumenterer det barna viser interesse for og er opptatt av, reflekterer sammen med barna og øvrig ansatte, og tar ut ifra dette valg for videre arbeid. Dette brukes videre til å planlegge, vurdere og utvikle det videre pedagogiske arbeidet. Det gir grunnlag for å vurdere og tilrettelegge for barnegruppen og enkeltbarns trivsel og allsidige utvikling. Dokumentasjon vil kunne gi informasjon til foreldre, lokalmiljøet og kommunen som barnehagemyndighet, om hva barn erfarer og tilegner seg, opplever og gjør i barnehagen. Gjennom vårt kommunikasjonsverktøy mellom foresatte og personalet i barnehagen (VISMA), formidler og synliggjør vi vårt pedagogiske arbeid med planer, månedsbrev, bilder, praksisfortellinger og beskrivelser fra barnehagehverdagen. Det synliggjør for foreldre og andre hva barna opplever, gjør og lærer i barnehagen, og brukes til videre samtaler med barn og foreldre. I tillegg til VISMA formidles det pedagogiske arbeidet i form av tekst og bilder på egne dagtavler og veggene på avdelingene, synlig for barn, foresatte og ansatte.

 

Tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

Barnehagen skal tilrettelegge det pedagogiske arbeidet ut ifra hvert enkelt barn og families behov og forutsetninger. Tilretteleggingen skal vurderes underveis med utgangspunkt i barnets behov og utvikling. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den tilretteleggingen de har behov for, for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. Vi ønsker å inkludere alle barn i det allmennpedagogiske tilbudet, og er opptatt av å styrke det allmennpedagogiske tilbudet gjennom individrettede systemtiltak for barn og familier som trenger ekstra støtte. Vi ønsker å skape et godt samarbeid med barnets familie, og en felles forståelse for barnets behov og barnehagehverdag. 

For å følge opp satsningen på tidlig innsats, har Færder kommune ansatt en spesialpedagog i hver barnehage. Spesialpedagogene har tett samarbeid med virksomhetsleder og personalet i barnehagen, barnehagens kontaktperson i PPT og øvrige hjelpeinstanser, for å sikre godt tverrfaglig samarbeid og rett hjelp til rett tid. Spesialpedagogene jobber forebyggende på avdeling gjennom deltakelse, observasjon og kartlegging og med barn med enkeltvedtak.