Årsplan Herstadløkka barnehage Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse Åpne dette nivå 1 Innledning 1.1 Kort om Herstadløkka barnehage 1.2 Barnehagens verdier 1.3 Færder kommunes samfunnsmål 1.4 Handlingsplaner 2 Barnehagens verdigrunnlag 3 Ansvar og roller 4 Barnehagens formål og innhold 5 Barns medvirkning 6 Samarbeid mellom hjem og barnehage 7 Overganger 8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet 9 Barnehagens arbeidsmåter 10 Barnehagens fagområder 11 Plan for kompetanseheving Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 5 Barns medvirkning For barna: Barna har tilgang på forskjellig lekemateriell og kan velge selv hva de ønsker å leke med. Barna hos oss skal tørre å komme med forslag og ikke være redd for å bli avvist. Hvis de får et nei, begrunner vi svaret tilpasset barnets alder. Barna blir ansvarliggjort på forskjellige områder og føler derfor mestring. Vi har blant annet ukas barn- et barn får ekstra ansvar for å hjelpe til med praktiske oppgaver. Barna tar del i planlegging og evaluering av aktiviteter, og barna er delaktige i samlinger. Barna får delta i matlaging, både varmmat, fruktmåltid og lunsj. Barna får velge hva de selv vil spise og smøre sin egen mat. Når vi er på tur, følger vi barnas tempo. Vi stopper opp og følger barnas innspill på veien. Veien blir til mens vi går. Vi har fokus på å være gode turvenner, hvor de eldste hjelper de som er yngre. De ansatte: De ansatte gir rom til leken, ser verdien av barnas frie lek. Vi observerer leken og tilfører materiell for å utvide og videreføre den. De ansatte skaper et inkluderende miljø slik at alle barn får muligheten til å bidra med sine egne ideer, interesser og meninger. De ansatte tør å være impulsive og lydhøre. De ansatte lar barna medvirke i planene som blir laget, hvor vi tar hensyn til barnas interesser. Vi gir rom for at alle stemmer skal bli hørt (demokratiske avstemminger) og vi tolker barns non-verbale utrykk som utgangspunkt for medvirkning. Vi ser på barn som kompetente og tar de på alvor. Vi tar barnas følelsesuttrykk på alvor. Vi gir dem rom til å velge hvordan de ønsker å bli møtt. (barn er forskjellige i hvordan de ønsker å bli trøstet) Forrige kapittel Neste kapittel