Årsplan Herstadløkka barnehage Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse Åpne dette nivå 1 Innledning 1.1 Kort om Herstadløkka barnehage 1.2 Barnehagens verdier 1.3 Færder kommunes samfunnsmål 1.4 Handlingsplaner 2 Barnehagens verdigrunnlag 3 Ansvar og roller 4 Barnehagens formål og innhold 5 Barns medvirkning 6 Samarbeid mellom hjem og barnehage 7 Overganger 8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet 9 Barnehagens arbeidsmåter 10 Barnehagens fagområder 11 Plan for kompetanseheving Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 7 Overganger Når barnet begynner i barnehage FORELDRENE: Foreldremøte for nye foreldre med barn, Avtale besøksdag/-er, ønsker 3 faste besøksdager Gjennomføre “Bli kjent samtale” i juni Oppfordre til å leke i barnehagen på kveldstid/helg Skriftlig informasjon på besøksdag, konvolutt med div info COS/SBI: Trygge foreldrene at dette er et godt sted å være. Tilvenningstid med barnet: oppfordre til lang tilvenningstid, informere om forskning og kortisolnivå hos stressede barn. Sende melding om at det går bra med barnet. Viktigheten av å ha kos, bamse eller bil i barnehagen som skaper trygghet for barna. Et overgangsobjekt fra hjem til barnehage. Forberede foreldrene på at barna kommer til å gråte, og at dette gjør vondt i mamma- og pappahjertet. Foreldre blir sett og hørt og føler trygghet. Snakke med foreldrene at de må “gi” barnet til barnehageansatte, vi kan ikke “ta” barnet fra foreldre. Viktig å bevare den lille tryggheten vi har bygd opp de første dagene. BARN: 3 besøksdager i barnehagen. Få grenseobjekt på besøksdagen og få ha den hele ferien, det samme gjelder for bytte til stor avdeling. Bilde av de ansatte fra avdelingen Se på muligheten for å kunne sende med bilde av de andre barna på avdelingen. Enten i forkant eller tidlig oppstart, avklare med samtykker etc. PERSONALET: Velkomstplakat med alle barnas navn som skolestarterne har laget og som henges på inngangsdørenKritte velkommen på parkeringsplassen/inngangen Overganger innad i barnehagen Legge opp til at noen barn skal kunne få muligheten til å møte på “gammel avdeling” første dag etter ferien dersom dette er tryggest. Grenseobjekt - barna får et fysisk bilde av et grenseobjekt fra den avdelingen barnet skal starte på. Systematiske besøksdager for de minste til stor avdeling, faste dager hver uke fra foreldrene er informert om avdelingsbytte. Dette skaper forutsigbarhet. Skolestarterne er ute så de møter gruppa de skal være med. Bli kjent med barn og voksne på ny avdeling. Når barnet skal på besøk på stor avdeling er det lurt å ta på jakka og gå inn hovedinngangen til den avdelingen, og ikke bare gå fra avdeling til avdeling innenfra. Overføringsmøte med pedagogen på ny avdeling. Spørre foreldrene om det er noe som ny avdeling skal ha beskjed om Overgangen mellom barnehage og skole / førskolegruppe 3 sangsamlinger på Labakken skoleEgen besøksdag på skolen for skolestarterne Kontaktlærere besøker barna i barnehagen Foreldremøte og førskoledag hvor de foresatte følger baraSkoleforberedende aktiviteter i bhg; hva gjør man på skolen, matboks, pennal, friminutt, se bilder, bøker, filmsnutter Skolegrupper i barnehagen og felles turer for Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage Oppfordre foreldre til å ta med barna sine og leke på skolen Felleskapsaktiviteter i barnehagen som skaper fellesskap blant skolestarterne Øve på regelreker, bli enig med skolen om leker de kommer til å møte ved skolestart Fadderordning, fadderne besøker barna i bhg og spiser og leker noen av disse regellekene Forrige kapittel Neste kapittel