Årsplan Herstadløkka barnehage

6 Samarbeid mellom hjem og barnehage

Kjennetegn på samarbeid mellom hjem og barnehage: 

For ansatte:  

  • Ansatte som forstår betydningen av gode, trygge og nære relasjoner med de foresatte 
  • God flyt i kommunikasjonen hvor det er lett å ta opp ting. 
  • God hverdagsprat hvor de ansatte har kjennskap til familien, slekt, huset, nærmiljøet 
  • Ansatte som er varme, nysgjerrige, byr på seg selv og ønsker å bli kjent.  
  • Ansatte som møter barn og familier med likeverd og respekt. Vi er rause og ønsker å ha et inkluderende samarbeid.  
  • Foreldre som uttrykker trygghet ovenfor oss ansatte. 
  • Ansatte som er stolte og som ønsker å dele fra barnehagehverdagen til de foresatte.  

 

For barna:   

  • Barn som føler seg trygg, sett og hørt 
  • Barn som er stolte over familien, hjemmet og kan snakke om det i barnehagen.  
  • At barna snakker positivt om barn og ansatte i barnehagen hjemme  
  • Barn som er trygge på at foreldre og ansatte samarbeider og som snakker sammen.  
  • Barn som hører voksene hjemme fremsnakke barnehagen, andre barn og ansatte.  
  • Barn som er trygge på å si fra når noe er ugreit i barnehagen, for de vet de blir tatt på alvor.  
  • Barn ser ansatte være inkluderende med alle foresatte, dette motvirker utenforskap. 
  • Vår raushet og inkludering speiler barna seg i, og barna opplever at de ansatte fremsnakker ulikheter i forskjellige familier.  

 

Foreldresamarbeid i tilvenning:  

  • Foreldremøte for nye foreldre.  
  • “Bli kjent samtale”- i forkant av barnehagestart. Snakke om alt fra svangerskap til barnehageoppstart. Være undrende og skape en trygg relasjon.  
  • Besøksdager. Vise interesse for å snakke med foreldrene. Anerkjenne og møte foreldrene på gode og vonde / vanskelige følelser.  

 

Familier med norsk som andrespråk

  • Viktig med et enda tettere samarbeid for å sikre forståelse. La de få en ekte følelse av at terskelen for samarbeid skal være lav. 
  •  Jobbe med inkludering og få de til å føle seg som en ressurs i foreldregruppa. Være undrende til kultur og språk.  
  • Tilvenningsdager/uke. Bruke god tid og ressurser på å skape relasjoner til foresatte og barn som skal begynne. Ansatte bruker tid med de foresatte og setter seg inn i barnas rutiner og vaner.  
  • Sikre en gjensidig forventningsavklaring mellom foresatte og barnehagen. Dette skaper trygghet og forutsigbarhet.  
  • Bruke telefonsamtaler, bilder og annen dokumentasjon til å dokumentere oppstarten til barna ovenfor de foresatte.  
  • Våre pedagogiske ledere må snakke høyt med ansatte om viktigheten av trygge relasjoner og å bruke tid på de nye familiene i oppstarten. Snakke høyt om at familier er forskjellige og at dette skal anerkjennes.   
  • Ha en foreldresamtale tidlig på høsten, slik at man sammen med foresatte får evaluert oppstarten.