8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet
I tråd med barnehageloven og rammeplan for barnehager, samt medvirkning fra barn og foreldre jobber vi med:
Planlegging
- Gjennom planleggingsdager og personal møter
- Gjennom møter i lederteamet i barnehagen
- Gjennom avdelingsmøter
- Gjennom pedagogenes plan tid
- Gjennom virksomhets ledermøter og myndighets møter
- Gjennom HMS/ medbestemmelsesmøter
- Gjennom samarbeid med FAU og SU
- Gjennom refleksjon og ulike demokratiske prosesser på møter.
Vurdering
- Gjennom ulike møte arenaer i barnehagen
- Gjennom evaluering av avdelingens periodeplaner
- Gjennom foreldre samtaler
- Gjennom utviklingssamtaler og medarbeidersamtaler
- Gjennom tiltak etter foreldreundersøkelse og medarbeiderundersøkelse
- Gjennom refleksjon og ulike demokratiske prosesser på møter.
Dokumentasjon
- Gjennom årsplanen, måneds planer og ukeplaner.
- Gjennom IST, hvor det legges ut bilder og fortellinger.
- Gjennom utstillinger på avdelingene.
Tilrettelegging av det allmenn pedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
Slik jobber vi for at alle får et inkluderende og likeverdig tilbud:
- Bruker observasjon som metode
- Spesial pedagog og andre ansatte jobber målrettet og systematisk over kortere eller lengre perioder
- Deling av barnegruppene i grupper etter modning, behov og aldersbestemte grupper på tvers og i avdeling.
- Fokus på relasjonsbygging, vennskap, lek og inkludering
- ASK implementert på alle avdelinger, dag tavler og tema tavler.
Planer i barnehagen;
PLANLEGGING | DOKUMENTASJON | VURDERING |
ÅRSPLAN | Synliggjør hva barnehagen er forpliktet på mht innhold og kvalitet | - Foreldremøter/foreldreutvalg
- S.u. møter
- Personalmøter og Pedagogiske
samtaler |
MÅNEDSPLANER | Avdelingene planlegger litt forskjellig avhengig av tema og barnas innspill og interesser. Hver uke, annenhver uke og pr mnd. | med evaluering fra forrige mnd. - Hva fungerte bra hva, bør
endres neste gang, hva vi ikke - fikk gjennomført og hvorfor
|
UKEPLAN | Synliggjør faste aktiviteter og organisering over 2 uker | Når nødvendig |