9 Barnehagens arbeidsmåter
Progresjon
Barn skal oppleve progresjon i den tiden barnet går i barnehagen. Barnet skal oppleve mestring og utfordringer utfra sitt modnings- og utviklingsnivå. Vi skal legge til rette for at alle barn uavhengig av alder, får varierte leke-, aktivitets-og læringsmuligheter. Det vil si at de ansatte må kjenne barnet godt for å se hva barnet trenger av trøst, kjærlighet og utfordringer til enhver tid. Og for å ha kunnskap om barnets interesser, erfaringer, kunnskaper og ferdigheter
Tverrfaglig og helhetlig syn på læring
I barnehagen er hverdagsaktiviteter en viktig relasjons og lærings arena. Hvert eneste møte med et barn er en mulighet for den voksne å bli kjent med, skape gode relasjoner og vise omsorg og kjærlighet. Gjennom hverdagsaktiviteter og hverdagslivet kan vi bevege oss ut og inn av de ulike fagområdene.
Digitale praksis
Dagens barn vokser opp i en digital verden. Det må vi ansatte i barnehagen anerkjenne og ha en viss kunnskap om. Digitale verktøy skal brukes i forsknings og undrings øyemed. Sammen med barn skal vi være produsenter og ikke konsumenter av digitale muligheter.
Personalet i barnehagen har nok en variabel kompetanse når det gjelder digitale muligheter.
Vi skal utøve digital dømmekraft og bidra til å skape en etisk forståelse knyttet til digitale medier.