10 Barnehagens fagområder
Rammeplan for barnehager er en offentlig vedtatt læreplan som gjelder for alle barnehager i Norge. Alle barnehager skal bygge sitt arbeid på de sju fagområdene som er beskrevet i denne planen. Her beskriver vi hvordan vi i Oserød barnehage jobber med disse fagområdene.
Kommunikasjon, språk og tekst
Personalet i barnehagen må bruke språket aktivt og bevist. De må være gode språk modeller for barna i leken og i alle hverdagssituasjoner.
- Samlingsstunder
- Eventyr og bøker. Høytlesning.
- Leke med språket (tale og kroppsspråk)
- Humor
- Rim og regler, barnehagen skal oppmuntre barnet til å leke med lyd, rim og rytme.
- Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjons uttrykk og språk. (Tegnspråk og andre kommunikasjonsmidler.
- Barnehagen legger til rette for at barnet skal kunne øve seg på å lytte og samtale med hverandre i et språk stimulerende miljø.
- Skole forberedende gruppe.
- Barnehagen støtter barnas initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese, leke skrive eller diktere tekst
Kropp, bevegelse, mat og helse
- Bidra til bevegelsesglede gjennom å gi tilgang til varierte og utfordrende bevegelses miljøer ute og inne.
- Bidra til matglede gjennom å tilby varierte og sunne måltider i sosialt fellesskap.
- Legge til rette for sunne matvaner og gi inspirasjon til utfordrende og variert motorisk lek.
- Bevisstgjøre barna på retten til å bestemme over egen kropp og ha respekt for andres grenser.
- Alle skal ha mulighet for søvn og hvile.
Kunst, kultur og kreativitet
- Erfare ulike sanseopplevelser som musikk, dans, drama og forming.
- Leke seg og eksperimentere med forskjellige teknikker, materiale og metoder.
- Gi varierte opplevelser/inntrykk som stimulerer nysgjerrighet og skaperglede.
- Ha tilgjengelig materiell, plass og utstyr som innbyr til kreativ tenkning og nyskaping.
Natur, miljø og teknologi
- Bli kjent med nærmiljøet og naturen gjennom sanser, undring og motoriske utfordringer.
- Bruke bilder, musikk og sanger til å bli bedre kjent med elementer fra naturen.
- Lære barna om hvordan naturen og mennesker påvirker hverandre. Og hvordan vi kan bidra til en bærekraftig utvikling.
- Bidra til at barna opplever glede og nysgjerrighet ved å ferdes i naturen og bli kjent med det yrende livet der.
Antall, rom og form
Gi barna erfaringer med matematiske begreper i praksis.
- Orientering i de nære omgivelsene.
- Størrelser, former og sortering.
- Orientering, utvide forståelsen for tid og rom i forhold til seg selv gjennom lek.
- Ha fokus på mengder, størrelsesforhold, former og plassering.
Etikk, religion og filosofi
Vi vil bruker foreldre som resurspersoner og samarbeidspartnere for å formidle de ulike kulturer og religioner som er representert i barnegruppa. Vi ønsker å fremme en kultur for undring og filosofi gjennom hele året der barn og voksne tar tid til å ha den gode samtalen.
- Markere religiøse og kulturelle høytider ved bruk av musikk, bevegelse og sanseopplevelser.
- Undrings samtaler rundt bilder og konkreter, hvor vi lærer å lytte, undre oss og være nysgjerrige.
- Markere religiøse og kulturelle høytider som er representert i barnegruppa.
- Filosofiske samtaler i smågrupper rundt bilder, konkreter eller hendelser, hvor vi undrer oss sammen.
- Personalet skal være åpne for og ha kompetanse i å ta imot spørsmål og undring fra barn.
Nærmiljø og samfunn
- Bli kjent med familien til hvert enkelt barn.
- Gjøre seg kjent på uteområdet og i nærmiljøet til barnehagen.
- Gjøre seg kjent med områdene nær barnehagen som skog, skole og butikk.
- Erfare at vi lever i et kulturelt mangfold har ulike levemåter og familieformer.