Årsplan Oserød barnehage

10 Barnehagens fagområder

Rammeplan for barnehager er en offentlig vedtatt læreplan som gjelder for alle barnehager i Norge.  Alle barnehager skal bygge sitt arbeid på de sju fagområdene som er beskrevet i denne planen. Her beskriver vi hvordan vi i Oserød barnehage jobber med disse fagområdene.

Kommunikasjon, språk og tekst

Personalet i barnehagen må bruke språket aktivt og bevist. De må være gode språk modeller for barna i leken og i alle hverdagssituasjoner.

  • Samlingsstunder
  • Eventyr og bøker. Høytlesning.
  • Leke med språket (tale og kroppsspråk)
  • Humor
  • Rim og regler, barnehagen skal oppmuntre barnet til å leke med lyd, rim og rytme.
  • Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjons uttrykk og språk. (Tegnspråk og andre kommunikasjonsmidler.
  • Barnehagen legger til rette for at barnet skal kunne øve seg på å lytte og samtale med hverandre i et språk stimulerende miljø.
  • Skole forberedende gruppe.
  • Barnehagen støtter barnas initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese, leke skrive eller diktere tekst

Kropp, bevegelse, mat og helse

  • Bidra til bevegelsesglede gjennom å gi tilgang til varierte og utfordrende bevegelses miljøer ute og inne.
  • Bidra til matglede gjennom å tilby varierte og sunne måltider i sosialt fellesskap.
  • Legge til rette for sunne matvaner og gi inspirasjon til utfordrende og variert motorisk lek.
  • Bevisstgjøre barna på retten til å bestemme over egen kropp og ha respekt for andres grenser.
  • Alle skal ha mulighet for søvn og hvile.

 Kunst, kultur og kreativitet

  • Erfare ulike sanseopplevelser som musikk, dans, drama og forming.
  • Leke seg og eksperimentere med forskjellige teknikker, materiale og metoder.
  • Gi varierte opplevelser/inntrykk som stimulerer nysgjerrighet og skaperglede.
  • Ha tilgjengelig materiell, plass og utstyr som innbyr til kreativ tenkning og nyskaping.

 

 Natur, miljø og teknologi

  • Bli kjent med nærmiljøet og naturen gjennom sanser, undring og motoriske utfordringer.
  • Bruke bilder, musikk og sanger til å bli bedre kjent med elementer fra naturen.
  •  Lære barna om hvordan naturen og mennesker påvirker hverandre. Og hvordan vi kan bidra til en bærekraftig utvikling.
  • Bidra til at barna opplever glede og nysgjerrighet ved å ferdes i naturen og bli kjent med det yrende livet der.

Antall, rom og form

Gi barna erfaringer med matematiske begreper i praksis.

  • Orientering i de nære omgivelsene.
  • Størrelser, former og sortering.
  • Orientering, utvide forståelsen for tid og rom i forhold til seg selv gjennom lek.
  • Ha fokus på mengder, størrelsesforhold, former og plassering.

Etikk, religion og filosofi

Vi vil bruker foreldre som resurspersoner og samarbeidspartnere for å formidle de ulike kulturer og religioner som er representert i barnegruppa. Vi ønsker å fremme en kultur for undring og filosofi gjennom hele året der barn og voksne tar tid til å ha den gode samtalen.

  • Markere religiøse og kulturelle høytider ved bruk av musikk, bevegelse og sanseopplevelser.
  • Undrings samtaler rundt bilder og konkreter, hvor vi lærer å lytte, undre oss og være nysgjerrige.
  • Markere religiøse og kulturelle høytider som er representert i barnegruppa.
  • Filosofiske samtaler i smågrupper rundt bilder, konkreter eller hendelser, hvor vi undrer oss sammen.
  • Personalet skal være åpne for og ha kompetanse i å ta imot spørsmål og undring fra barn.

 

Nærmiljø og samfunn

  • Bli kjent med familien til hvert enkelt barn.
  • Gjøre seg kjent på uteområdet og i nærmiljøet til barnehagen. 
  • Gjøre seg kjent med områdene nær barnehagen som skog, skole og butikk.
  • Erfare at vi lever i et kulturelt mangfold har ulike levemåter og familieformer.