Årsplan Oserød barnehage

4 Barnehagens formål og innhold

Omsorg

Mål: Barnet skal få dekket primærbehov, få kjenne trygghet, det skal kunne gi og få omsorg og ta ansvar for seg selv og andre.

Omsorg er omtanke for seg selv og andre. Empati og tillit er et sentralt begrep. Vi skal skape, styrke og vedlikeholde barns empati og tillit til andre. Utvikle gode relasjoner mellom barn og voksne, slik at barnet etter hvert kan ta større ansvar for seg selv og andre.

HVA VEKTLEGGESHVORDAN

 

Dekke primærbehov

  • Sunn og variert mat.
  • Søvn og hvile etter behov.
  • Stell og hygiene.
  • Et fang, kos og nærhet.

 

Trygghet og Tillit

 

  • Forutsigbare, varme, tydelige og kompetente voksne.
  • Forutsigbare rammer og grenser tilpasset barnets alder.
  • God tid til å lytte til hverandre.
  • God dialog mellom barnehage og hjem.

 

Empati

 

  • Voksne som forbilder.
  • Medfølelse, vise at man bryr seg om andre.
  • Innlevelse, vise at man forstår hvordan andre har det.
  • Vise aksept for følelser

 

Anerkjennelse

 

  • Ros og anerkjennende kommunikasjon.
  • Lytte til hverandres tanker.
  • Snakke med barnet på dets premisser
  • Tolke/ lese barnet.
  • Bli tatt på alvor, bli sett og hørt.
  • Tilrettelagte utfordringer.

Lek

Mål: Gi barna erfaring og "øvelse" i livet. Lek er et mål i seg selv. 

Lek er en verdi i seg selv. Den er en kreativ uttrykksform for følelser, inntrykk og opplevelser. Barna skal få erfaring i ulike og varierte leke former, med variert og bevisst valg av lekeutstyr.

Lek er utprøving av erfaringer.  Varierte inntrykk er en forutsetning.

HVA VEKTLEGGESHVORDAN

 

Humor og glede

 

  • Rom for tøys og tull.
  • Stimulere til fantasi.
  • Snu ting på hode.
  • Lek med ord og tøyseord.
  • Vitser.

 

Felles opplevelser

 

  • Turer og opplevelser.
  • Deltagelse i daglige gjøremål.
  • Bøker.
  • Historier og eventyr.
  • Tema i samlingsstund

 

Ro til bearbeiding og ettertanke.

 

  • Stille-kroker.
  • Utveksle tanker og erfaringer sammen med barn og voksne.
  • Gjentagelser og repetisjoner.
  • Reflektere og filosofere sammen.

 Varierte lekeformer

Rollelek

Konstruksjonslek

  • Tilrettelegge materiell og utstyr. Utvide lekemiljøet
  • Skape noe selv.
  • Skape rom for det forutsigbare ved hjelp av ting, stoffer, lyd, lys, kasser og pinner osv..

 

Inkludering og samspill

 

  • Aktive, veiledende voksne i lek.
  • Hjelp til å etablere og ta vare på vennskap.
  • Lekegrupper på tvers
  • Veilede og hjelpe barn i konflikthåndtering.
  • Barna skal bli gitt ansvar ut fra alder og modning.
  • Vi skal heie på mestring og egen initiativ

Danning

Mål: Å gi barn gode retningslinjer, ansvar og erfaringer i samspill med andre.

Danning er en livslang prosess som blant annet handler om å utvikle evnen til å reflektere over egne handlinger, holdninger og væremåter. Danning skjer i samspill med omgivelsene og med andre og er en forutsetning for meningsdanning, kritikk og demokrati. Gjennom danning legges grunnlaget for barnets allsidige utvikling, læring, omsorg, oppdragelse og sosialisering.

Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) utviklingsprosjekt i hele barnehagen som skal gå over tid.

Hva vektleggesHvordan
Sosial kompetanse
  • Felles spilleregler hjelper barn og voksne i sosiale sammenhenger, og letter hverdagen for alle.
  • Det bidrar også til fellesskap og en god atmosfære.
  • Voksne skal være gode forbilder.
  • Henvende seg til andre på en positiv måte
  • Glede og fellesskap ved måltider med plass til gode samtaler
  • Tydelige forventninger.
Kulturformidling
  • Bli kjent, gi trygghet/forventning.
  • Respekt for likheter og ulikheter i et flerkulturelt miljø. Markere alles tradisjoner for å støtte barnets identitetsutvikling.
  • Ta vare på røtter og tradisjoner.
  • Gir tidsperspektiv – før og nå.
  • Skape kunnskap og glede ved feiring, bursdagsfeiring for alle.
Tydelige rammer.
  • Gir trygghet og forutsigbarhet.
  • Klare forventninger hjelper oss til et positivt samspill med andre.
  • Voksne hjelper til med å løse konflikter på en konstruktiv måte.
  • Bevisstgjøring av egne valg.
  • Konstruktiv tilbakemeldinger, ros og oppmuntring.
  • Autoritative voksne. (varme og tydelige)

Vi besøker Sjøstjerna og barna på Sjøstjerna har en tilknytnings avdeling på “huset”.

Læring

 Mål: Ny kunnskap og erfaring når det gjelder verdier, sosial kompetanse, oppdragelse, omsorg og de sju fagområdene ut ifra hvert barns behov og forutsetning.

Barna må få varierte inntrykk, gis rom og tid til bearbeiding, refleksjon og ettertanke, sammen med andre barn og med voksne. Ny bevissthet og forståelse vil komme til uttrykk i kommunikasjon, lek gjennom estetiske fag og i samspill med andre i en evig spiral:

Inntrykk - bearbeiding – uttrykk som stadig bygger på hverandre.

Dette skjer både formelt og uformelt.

HVA VEKTLEGGESHVORDAN

Lek, alders inndelte grupper, veiledet frilke

 

  • Barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre skal utfordres og utvikles i samspill med andre barn, og med kompetente voksne som støtter og utvikler leken.
Tema i samlingsstund
  • Eventyr, sanger, rim og regler.
  • Dramatisering av voksne og barn.
  • Felles opplevelser gir felles inntrykk som kommer til uttrykk i lek og samspill.
Aktiviteter inne og ute
  • Formingsaktiviteter, musikk og dans, hinderløyper, lek ute, og turer i nærmiljøet bidrar til felles lek og læring.
  • Hverdagsaktiviteter som ved matbordet, dekking av bord, smøre mat selv osv. Kle på seg selv, egenmestring

Vi benytter også lekbasert læring for skolestarterne.  Et opplegg fra Læringsmiljø senteret i Stavanger.

Vennskap og Fellesskap

HVA VEKTLEGGESHVORDAN

Positivt bilde av seg selv.

 

 

Vi må kjenne barna godt.

Oppmuntring og ros i hverdagen.

Legge til rette for å prøve og feile på oppgaver med mening som er mulig å mestre.

Gi tilpassede oppgaver og ansvar.

Egenverd.

 

Vi motiverer.

Barn lærer av andre barn, jevnaldrende. Hjelpe og lære av hverandre, Ukas medhjelper. kan være et eksempel på det  Tilpassede oppgaver etter alder.

 

Se seg selv i relasjon til andre.

 

Se og møte hverandre på en positiv måte, vi må se og forsøke forstå signaler barn gir.

 

Kommunikasjon og språk

HVA VEKTLEGGESHVORDAN

Språklig bevissthet

 

  • Gjennom lese- og lekegrupper.
  • Gjennom språkleker, rim, rytme, sanger, fortellinger og bøker, Ulike språk, adjektiv historier, sanger fra ulike land.
  • Se eget punkt om førskolegruppa.
  • Gjennom språklig bevissthet hos personalet i hverdagen

Begrepsforståelse

 

  • Gjennom lese- og lekegrupper
  • Gjennom å støtte kommunikasjon i lek og samspill.
  • Ask tema tavler, ute tavler, symboler (ute og inne), konkrete bilder.
  • Gjennom å lese på varierte måter.