2 Barnehagens verdigrunnlag
Barn og barndom
Barndommen har en egenverdi. Barnets beste er et overordnet prinsipp. Alle barn er unike og verdifulle med ulike forutsetninger og behov ut fra bakgrunn, evner, funksjonsnivå og erfaringer.
I barnehagen jobber vi for å:
- Skape trygghet
- Se hvert barns ulike behov
- Fremme sosial kompetanse
- Skape gode leke -og læringsmiljøer.
Demokrati
Et inkluderende felleskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta. Nestekjærlighet, meninger og perspektiver skal få komme til uttrykk og være utgangspunkt for utvikling og felles beslutninger.
- Være bevisste på barnas ulike uttrykksformer gjennom observasjon og tolkning av blant annet kroppsspråk og tilrettelegge for medvirkning.
- Gi barna valg og medbestemmelsesrett ut ifra alder og modenhet.
- Vi skal gi barna rom for å ytre sine meninger og anerkjenne deres synspunkter i fellesskap.
- Vi skal sørge for at barna erfarer at deres interesser, valg og handlinger har påvirkningskraft på hverdagen i barnehagen.
Mangfold og gjensidig respekt
Vi har respekt for menneskeverdet, mangfold og ser og forstår verdien av fellesskap. Alle barn skal føle seg sett og anerkjent for den de er. Vi synliggjør den enkeltes verdi og plass i fellesskapet. Det forutsettes et godt og gjensidig samarbeid med foreldre og foresatte.
Likestilling og likeverd
Alle barn skal bli sett, hørt og bekreftet hver dag. Alle skal oppleve å få like muligheter til utvikling ut ifra egne forutsetninger. Barna skal oppleve at de er en del av et felleskap og en ressurs for gruppa.
Barnehagen skal motvirke alle for mer for diskriminering og fremme nestekjærlighet.
Bærekraftig utvikling
Ta vare på alt liv på jorda og verne om naturen. Her er det viktig å skape gode verdier og holdninger gjennom praksis
- Gi barna gode naturopplevelser i nærmiljøet slik at de blir glade i naturen og lærer å ta vare på den.
- Vi tar ansvar for at alle barn har et trygt og godt leke -og læringsmiljø som bidrar til trivsel og god fysisk og psykisk helse i fremtiden
- Personalet har god struktur og planer for opprettholdelse av god kvalitet på barnehagetilbudet og kompetansehevende tiltak. (Personal møter, plan dager og andre møter).
Livsmestring og helse
Barna skal oppleve livsglede, inkludering, egenverd og trivsel i et trygt lek- og læringsmiljø. Voksne er forbilde som har ansvar for å skape kommunikasjon, samspill, vennskap og tilhørighet.
- Glede ved bevegelse og fysisk mestring
- Barna skal ha et sundt og godt kosthold.
- Alle barn skal ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen.
HPO, helhetlig plan for oppvekst har en felles tanke om barns oppvekst i Færder kommune. Vi skal bygge gode arenaer, lokalmiljøer og gi gode vekstforhold tidlig i livet.