11 Plan for kompetanseheving
Personalet i Oserød barnehage skal de kommende årene jobbe videre med:
- ASK, alternativ og supplerende kommunikasjon i hele barnehagen. Visuelle bilder av ord og handlinger samt tegn til tale, tegnspråk er positivt for alle barn og bidrar til å utvikle ordforråd, forståelse og uttale. Alle barn har rett til et språk, (jmfr bhg loven)
- BTI, bedre tverrfaglig samarbeid, rett hjelp til rett tid for barnet og foreldre.
- COS og SBI, “circle of security” og “Se barnet innenfra”, en kompetanse for å forstå barnets reaksjoner og væremåter.
- De 1000 første dager i et barns liv, er et prosjekt som såvidt har kommet igang i Færder kommune. Forskning viser at de 1000 første dagene i et menneskets liv er veldig viktig og kan ha avgjørende og stor betydning for barnets videre utvikling. Barnet er i barnehagen store deler av disse 1000 første dagene. For oss så handler det om kvalitet i tilvenning og oppstart, tilknytning til voksne og andre barn, voksne som har kompetanse på barns språklig, motorisk og kognitivt utvikling. Og voksne som vet og forstår, og legger til rette for gode leke og-læringsarenaer. Og at det er barnehagens ansvar å skape den gode dialogen med foresatte.
- Ledelse og pedagogisk ledelse
De ansatte i barnehagen bruker personalmøter, plandager, ledermøter og avdelingsmøter for å utvikle oss på disse områdene.