4 Barnehagens formål og innhold
Kjennetegn på måloppnåelse av utviklingsområder
Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg.
Barna skal møtes på en omsorgsfull måte og omsorg skal prege alle situasjoner i Torød barnehage. Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Helhetlig plan for oppvekst viser til barnets vekstbetingelser/jordsmonn:
De vekstbetingelsene som i kunnskapsgrunnlaget kommer tydeligst fram er tilknytning, trygghet, tilhørighet, kjærlighet, styrkebasert- og mestringsbasert tilnærming, mangfold som ressurs, aktivitetsbasert læring, kulturopplevelser, å være aktør i eget liv, livskraft, glede og humor (Helhetlig plan for oppvekst).
Personalet:
- sørger for gode og forutsigbare rutiner i det daglige og ivaretar barnas fysiske behov.
- anerkjenner barnas følelser og uttrykk og bruker Trygghetssirkelen som et verktøy for å forstå og møte barnets behov.
- er gode rollemodeller og bidrar aktivt for å skape et godt miljø i barnehagen.
- har god dialog med foresatte om barnets behov.
Psykososialt arbeid: barnehagens arbeid med systematisk forebygging av mobbing og krenkende oppførsel for å skape et godt og inkluderende miljø for alle barn.
Barnehageloven kap. VIII sier at alle som arbeider i barnehagen har en plikt til å sikre at alle barnehagebarn har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Dette gjøres gjennom nulltoleranse mot mobbing og krenkelser, forebyggende arbeid, aktivitetsplikt og skjerpet aktivitetsplikt. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver beskriver hvordan barnehagen skal skape et godt og inkluderende miljø for alle barn.
Personalet:
- har alltid barnets beste i fokus.
- har fokus på språk og kommunikasjon, sosial kompetanse, mestringsopplevelser, inkludering, fellesskap og voksenrollen i forebyggingsarbeidet.
- følger med på hvordan barna har det i barnehagen gjennom å være til stede der barna er og observerer samspill og trivsel.
- lytter til og har samtaler med barn og foresatte.
- bruker handlingsplanen aktivt og melder ifra til styrer ved mistanke eller kjennskap til at barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø.
Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek.
Leken har en egenverdi og er en viktig del av barnekulturen i tillegg til å være en arena for utvikling, læring og for sosial og språklig samhandling.
Personalet:
- setter av god tid til lek både ute og inne og legger til rette for et forutsigbart, trygt og inkluderende lekemiljø for alle barn.
- er proaktive, inspirerer og oppfordrer til ulike typer lek gjennom å organisere rom og lekemateriale.
- legger daglig til rette for at barna kan oppleve bevegelsesglede og mestring gjennom fysisk aktivitet og kroppslig lek.
- sørger for å gi barna ulike felles opplevelser og erfaringer som kan være grunnlag for lek.
- tar hensyn til og verner om barns lek ved å være til stede, støtte og veilede dem underveis.
- er bevisste på egen rolle, mentale tilstedeværelse og deltakelse i lek.
- skal være oppmerksomme på barn som holdes utenfor, faller utenfor eller ødelegger andres lek.
- skal hjelpe og veilede barn som ikke deltar inn i lek og sette inn tiltak om nødvendig.
Barnehagen skal fremme danning.
Danning er et begrep som beskriver formingen av menneskets personlighet, oppførsel og moral.
Barnehagen skal fremme samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet. Barnehagen skal bidra til å fremme barnas tilhørighet til samfunnet, natur og kultur (Rammeplan for barnehagen).
Personalet:
- viser respekt og interesse for barnas behov, engasjement, meninger og perspektiver i fellesskapet.
- støtter og veileder barna på en autoritativ måte i å gjøre gode handlinger til beste for seg selv og andre.
- jobber for å gjøre barna robuste til å håndtere sitt eget liv.
Barnehagen skal fremme læring.
Gjennom lek og samhandling med andre barn skal vi legge til rette for helhetlige læringsprosesser som fremmer barnas trivsel og allsidige utvikling. Barn lærer når de er engasjerte, aktive, i interaksjon med andre og når de opplever mening. Læring skjer på ulike arenaer gjennom hele dagen, i formelle og uformelle situasjoner.
Personalet:
- tar utgangspunkt i barnas interesser og engasjement og tilrettelegger for mestringsopplevelser.
- introduserer nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper for barna.
- legger til rette for gjentakelser og mindre grupper.
- legger til rette for mening og sammenheng i det pedagogiske arbeidet.
- bruker konkreter og ASK for å støtte opp om barnas læring.
- legger til rette for at barna får bruke hele kroppen og alle sansene i sine læringsprosesser.
- sørger for en lekende kontekst når de tar i bruk fysisk aktivitet og fysisk aktiv læring som metoder.
- er bevisst på samspillet mellom barnet, miljøet og “oppgaven” gjennom å tilrettelegge det fysiske og psykososiale miljøet for mestring og utfordring.
- gir rom for risikofylt og utforskende aktivitet og lek som en nødvendig kilde til læring og mestring.
Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap.
Barnehagen jobber systematisk med å fremme vennskap og fellesskap gjennom lek, fellesaktiviteter og utvikling av sosial kompetanse. Gode møter mellom barna; lek og felles glede – er «byggeklosser» for utvikling av vennskap.
Vennskap og nære relasjoner er viktige faktorer for å leve gode liv. Forskning viser at det å være en del av et fellesskap, oppleve sosial støtte og å ha nære relasjoner i form av gode vennskapsrelasjoner er gode beskyttelsesfaktorer og bidrar til god psykisk helse (Helhetlig plan for oppvekst).
Personalet:
- legger til rette for fellesopplevelser og/eller opplevelser som gir glede og mestring sammen med andre.
- setter av god tid til og legger til rette for lek og bevegelsesglede.
- legger til rette for lek i mindre grupper og sørger for at alle har noen å være sammen med.
- støtter barns initiativ til lek og positivt samspill og hjelper dem med å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og andres behov.
- legger til rette for og ivaretar vennskap ved å komme på besøk og ved overgang til annen avdeling.
- støtter og veileder barn som ikke naturlig deltar i fellesskapet eller strever med relasjoner og samarbeider med foreldre om tiltak.
Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk.
Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Småbarnsalderen er den grunnleggende perioden for utvikling av språk. Samhandling gjennom kroppsspråk og lek med lyder er en vesentlig del av det lille barnets måte å nærme seg andre mennesker på. At voksne oppfatter og bekrefter barns uttrykk og samtidig setter ord på deres inntrykk og opplevelser, er av avgjørende betydning for videre utvikling av talespråket. God relasjon mellom barn og voksne og en trygg tilknytning er en forutsetning for å få til godt språkarbeid i barnehagen (Språkplan 2022-2027).
Personalet:
- bruker språket aktivt og bevisst gjennom å sette ord til handlinger, objekter, opplevelser og følelser.
- er gode språkmodeller for barna i lek og hverdagssituasjoner – spontane og planlagte.
- vektlegger høytlesning, samtaler, varierte aktiviteter og tilgang til bøker i arbeidet med kommunikasjon og språk.
- har kompetanse på og bruker ASK aktivt i kommunikasjon med barn.
- jobber systematisk med å utvikle barnehagens språkmiljø.