Kompetanseutvikling for medarbeidere i skolene i Færder - til beste for barn og unge

I Færder er skolene fortsatt inne i en fase hvor nytt læreplanverk (LK 2020) skal realiseres og innarbeides.

I tre år før planverket trådte i kraft 1. august 2020 startet skolene arbeidet med å innrette seg endringer planen ville medføre. Ledere og medarbeidere har øvd på praksis og de har delt og reflekterte over erfaringer for å lære av hverandre både internt og på tvers av skoler.

I praksis betyr dette at barn og unge i Færder møter en noe endret skolehverdag enn de gjorde for eksempel for 5 år siden. Læringsprosessene er ofte organisert i perioder og temabasert. Det legges vekt på å variere læringsarenaer, sikre elevmedvirkning og gi læringsutfordringer i et beriket læringsmiljø som alle skal ha mulighet til å mestre.

Ungdomsskolene har innrettet seg slik at anmerkninger og karakterer i stor utstrekning er erstattet med læringsdialoger og veiledningssituasjoner som legger vekt på «å lære og lære» og «prøving og feiling». Ungdomsskolene har fra 2020-2022 deltatt i systematisk kompetanseutviklings-prosesser i samarbeid mer universitetet i Oslo. Denne kompetanseutviklingen har dreid seg om hvordan man i samarbeid med elevene vurderer når det man skal lære har endret seg.

Barneskolene har særlig fokus på «å lære med hele seg», eller som vi kaller det; «fysisk aktiv læring» (FAL). Alle medarbeidere i barneskolene har i 2021-2022 tatt en etter - eller videreutdanning i Fysisk Aktiv Læring i samarbeid med Høgskolen på Vestlandet.

Kompetanseutviklingen for medarbeidere både i barne – og ungdomsskole vektlegger med andre ord endringer i planlegging og gjennomføring av læringsprosesser. Hensikten er at man i økende grad skal legger til rette for at barn og unge tilegner seg grunnleggende ferdigheter og fremtidskompetanser som de vil trenge for å leve bærekraftige liv. Det innebærer å kunne ta vare på seg selv i et felleskapet som tar et medansvar for en bærekraftig fremtid i både et samfunns, -klima - og miljøperspektiv. Derfor er det viktig at barn og unge ikke bare øve på eksisterende kunnskap, men satt i stand til å utvikle ny kunnskap, samt nye ferdigheter, holdninger og etisk bevissthet som kan anvendes i varierte og nye situasjoner.