Trivsel og læring

Man lærer når man trives, og trives når man lærer. Det betyr at trygge og gode relasjoner mellom elevene, og mellom elever og voksne er en forutsetning for å ha det bra på skolen. Samtidig er det en forutsetning at elevene opplever mestring og motivasjon for de læringsutfordringene de møter.

I Færder vektlegges helsefremmende tilnærming i barn og unges oppvekst. Det betyr blant annet at barn og unge selv skal involveres og aktiviseres både i enkeltsaker som angår dem selv, men også i læringsprosessene. Ansatte i skole og hjelpetjenester tar i stadig større grad med barn og unge i planlegging av prosesser som angår den enkeltes vekst og utvikling. Det betyr at barn og unges meninger, ideer og tanker skal prege både individuelle samtaler og større læringsprosesser. Å medvirke i sitt eget liv fremmer motivasjon, mestringsfølelse og opplevelse av å være betydningsfull. Alle ansatte i oppvekstsektoren har de siste årene deltatt i kompetanseutviklende tiltak som sikrer elevmedvirkning og vektlegging av relasjonsfremmende praksis.