1 Innledning
Målet med samtalen er å etablere et samarbeid med foresatte rundt tiltak som kan bedre barnets situasjon og fungering.
Her finner du tips til oppbygging, innhold og fokuspunkter i de ulike fasene av samtalen. Den nødvendige samtalen er et verktøy som kan brukes uavhengig av årsak til bekymringen. Barnehagens og skolens oppgave er å formidle en bekymring basert på observasjoner av barnet. Målet er å finne løsninger i fellesskap med foresatte som kan bedre barnets situasjon.
Informasjonen du finner her må ses i sammenheng med handlingsveilederen BTI. Casene som er beskrevet er fiktive case som kan benyttes i øvingssituasjoner på det enkelte tjenestested. Ta opp bekymringen din! Å tabubelegge og skjule et problem, innebærer at problematikken blir forsøkt usynliggjort. Dermed blir også barnas opplevelser ugyldiggjort. Som fagperson må du trosse tabuiseringen og ta bekymringen rundt barnet opp med foreldrene så tidlig som mulig.