- Gå gjennom dokumentasjon fra undringsprosessen. Se på notater, elevsamtaler, foreldresamtaler, observasjon og annet som foreligger.
- Konkretiser bekymringen. Reflekter over bekymring uten å konkludere. Kikk på aktuelle veiledere/rutiner som kan gi en utvidet forståelse. Link. Dette inngår som grunnlagsinformasjon når du planlegger møte med elev og foresatte.
Hva gjør du?
- Fyll ut mal for problemstilling i Sikker Sak, mappe for BTI. Reflekter over årsaksforhold. Ta kontakt med hjelpetjenester for å få anonym veiledning i saken v/behov.
Hvem?
- Lærer
- Leder eller andre ressurspersoner i virksomheten.
Verktøy
- Konkretisering av problemstilling
- Refleksjonsskjema over bekymring
Avklar eventuelle lærevansker, iboende utfordringer/diagnoser eller andre forhold rundt eleven som er relevant for bekymringen.
Hva gjør du?
- Bruk aktuelle veiledere/rutiner for utvidet forståelse. Link til Veiledere/rutiner
- Dokumenter i Visma Sikker Sak. Gjør en vurdering på hvilket lovgrunnlag saken skal knyttes opp mot (for eksempel § 10-6 eller §12-5).
- Drøft grunnlagsinfo. Det er viktig med felles virkelighetsforståelse.
- Planlegg tiltak og lag en plan.
- Se kvalitetsrutiner vedr. taushetsplikt/samtykke. Avhengig av barnets alder.
Hva gjør du?
- Møtet gjennomføres etter malen «Den nødvendige samtalen». Drøft gjerne alternative tiltak med skoleleder i forkant av møtet.
- Bruk pedagogisk analyse i arbeidet med å finne aktuelle tiltak sammen med elev og foresatte
- Kjenn handlingsrommet før møtet. Fyll ut samtykkeskjema og avtal nytt møte.
Hvem involveres?
- Lærer
- og evt. skoleleder
- Andre ved behov
Verktøy
- Den nødvendige samtalen
- BTI-møtemal (PDF, 83 kB)
- Tverrfaglig samtykkeskjema (PDF, 52 kB)
- Pedagogisk analyse (LP modellen)
- Link til Tiltaksoversikt
Ressursteam bidrar til å belyse saken i et tverrfaglig perspektiv. Hjelp til å forstå saken bedre. Det anbefales å innhente barnevernsfaglig perspektiv i forkant av ressursteam der det er naturlig. Kontakt barneverntjenesten på tlf. 95 19 35 10 og be om å bli satt over til mottakstelefonen. Det anbefales også å drøfte med helsesykepleier, Færderhuset eller PPT i forkant av møtet.
Hva gjør du?
- Meld sak til ressursteam på eget tjenestested.
- Innhent samtykke.
- Evt. anonym drøfting.
Hvem involveres?
Verktøy
- Tverrfaglig samtykkeskjema (PDF, 52 kB)
- Refleksjonsskjema rundt bekymring (PDF, 179 kB)
- Eksempel på modell
- Iverksett skolebaserte tiltak.
- Ved behov for tiltak i hjemmet eller i fritid involveres andre tjenester (Skolehelsetjenesten, Fritid Færder, PPT, Færderhuset, el. barneverntjenesten, eller andre aktuelle)
Hva gjør du?
Gjennomfør tiltak som avtalt
Hvem involveres?
- Ansvarlige for tiltak internt i skolen og hjelpetjenestene.
- Skoleleder orienteres.
Verktøy
- Oversikt over ulike tiltak lokalt i regi av skolen.
- Tiltaksoversikt
- Evaluer tiltak på nivå 1 og behov for ytterligere innsats.
- Lærer evaluerer iverksatte tiltak i forkant av det planlagte møte med eleven og foresatte.
- Gjør en felles evaluering i selve møtet.
Hva gjør du?
- Ta utgangspunkt i bekymring og skjema for evaluering.
- Dokumenter i Visma Sikker sak
- Stafettholder leder møtet.
Hvem involveres?
- Deltakere i møtet.
- Skoleleder orienteres.
Verktøy
- Evalueringsskjema (PDF, 804 kB)
- Avslutte/fortsette?
- Fortsette på nivå 1 eller gå til nivå 2 om det er behov for tverrfaglig innsats
- Ta utgangspunkt i evalueringen. Vurder om:
- saken skal avsluttes
- tiltak internt i skolen vedvarer (eks. spes. ped.)
- andre lokale tiltak skal iverksettes
- det er en systemsak
- det er en sak som trenger en tverrfaglig vurdering
Hva gjør du?
Beslutningen tas i evalueringsmøte med elev/foresatte.
Hvem involveres?
- Deltakere i møtet.
- Skoleleder holdes orientert.
Verktøy
- IOP mal
- Henvisningsskjema PPT
- Vedtak spesialundervisning
- Evaluering av IOP