- Ta utgangspunkt i analysen i Steg 2. D
- Planlegg møtet sammen med leder
- Se kvalitetsrutiner vedr. taushetsplikt/samtykke. Avhengig av barnets alder.
Hva gjør du?
Før samtalen/Forberedelse:
· Klargjør bekymringen: Basér samtalen på konkrete og systematiske observasjoner.
· Avklar formål: Hva ønsker du å oppnå med samtalen?
· Bruk tidligere analyse: Dokumentasjon, tidligere samtaler, observasjoner.
- Drøft med kollega/leder: Få støtte og råd før samtalen.
- Vurder sammen med leder om hvor vidt du bør snakke med eleven og legge frem bekymringen din før møtet med foresatte
· Planlegg tidspunkt og sted: Sørg for ro og trygghet.
· Informer foresatte: Gi beskjed om tema og hensikt med samtalen.
Under samtalen/Gjennomføring
· Skap trygghet: Vær åpen, lyttende og respektfull.
· Presenter bekymringen: Vær konkret og tydelig, uten å konkludere.
· Inviter til dialog: La foresatte komme med sin opplevelse og perspektiv.
· Utforsk sammen: Hva kan være årsaker? Hva har allerede vært forsøkt?
· Vær løsningsorientert: Diskuter mulige tiltak og veien videre.
· Avklar samtykke: Ved behov for videre oppfølging eller samarbeid med andre tjenester.
Etter samtalen/oppfølging:
· Dokumenter samtalen i Visma Sikker sak. Noter hovedpunkter og eventuelle tiltak.
· Avtal videre kontakt: Sett opp nytt møte ved behov.
· Iverksett tiltak: Følg opp det som ble avtalt.
· Evaluer: Vurder om tiltakene har ønsket effekt.
· Hvis saken fortsatt er uklar og det er behov for utvidet forståelse, drøft i ressursteam: Ved behov for tverrfaglig innsats.
Hvem involveres?
- Lærer
- og evt. skoleleder
- Andre ved behov
Aktuelle støtteverktøy
- Den nødvendige samtalen
- BTI-møtemal (PDF, 83 kB)
- Tverrfaglig samtykkeskjema (PDF, 52 kB)
- Veiledning tverrfaglig samtykke
- Link til Tiltaksoversikt