Kommunens medarbeidere skal ikke, verken for seg selv eller andre, ta imot - eller legge til rette for å motta - gaver, reiser, hotellopphold, bevertning, rabatter, lån eller andre ytelser eller fordeler som er egnet til, eller som av giveren er ment å påvirke deres tjenestehandlinger.
Gaver kan også være andre fordeler, som honorarer, provisjoner eller personlige rabatter i forbindelse med forretningstransaksjoner utført på vegne av kommunen, eller i form av fritidsreiser og/eller faglige reiser som dekkes av en leverandør som ønsker å være leverandør til kommunen.
Reise- og oppholdsutgifter i faglig sammenheng skal normalt dekkes av kommunen. Unntak skal skje etter nærmere avtale med overordnet leder.
Som engangstilfeller kan gaver av relativt liten økonomisk verdi (mindre enn kr 500,-) som blomster, konfekt, kaker, reklamemateriell o.l., mottas.
Moderate fonner for gjestfrihet og representasjon kan høre med i et samarbeidsforhold og informasjonsutveksling. Graden av slik oppmerksomhet fra eksterne forbindelser må ikke utvikles slik at den påvirker beslutningsprosessen, eller kan gi andre grunn til å tro det.
Ved tvil skal det avklares med nærmeste overordnede. Jfr. arbeidsreglementets § 18.