Brattås barnehage: kommunen jobber for å sikre en forutsigbarhet på barnehagetilbudet for barna fremover

Færder kommune mener det beste er å fortsette drift i bygget til Brattås barnehage, og har som mål at det så raskt som mulig blir avklaring på om barnehagen skal driftes videre av kommunen eller en annen aktør.

Kommunen har inngått avtale om å kunne benytte barnehagelokalene frem til 3. november. Innen den tid håper vi å kunne få til en avklaring på barnehagens fremtid.

Krav om tilbakebetaling utsatt til 8. oktober kl 12

Kommunen har i dag sendt et nytt brev til Brattås barnehage AS, der kravet om tilbakebetaling av utbetalinger foretatt til Brattås barnehage AS, utsettes til 8. oktober kl 12. Kommunen håper for barna, foresatte og de ansatte at situasjonen med dette kan komme til en avklaring.

-        Vi har sendt krav om å få tilbakebetalt tilskuddene. Hvis ikke dette skjer innen fristen er neste skritt å sende en konkursbegjæring, og arbeid med dette vil startes umiddelbart, sier ordfører Tom Mello.

Nytt informasjonsmøte med foresatte

Foresatte i Brattås barnehage var invitert til et nytt informasjonsmøte mandag kveld.

Ordfører Tom Mello ønsket dem velkommen til møtet og informerte om veien videre når det gjelder kommunens økonomiske krav på Brattås barnehage AS.

-        Jeg er glad for at barna er tilbake i trygge og kjente omgivelser i barnehagen igjen. Nå gjelder det å jobbe for at barna og de foresatte sikres en forutsigbarhet på barnehagetilbudet fremover, uttalte ordfører Tom Mello.

Ordfører Tom Mello ønsket velkommen til informasjonsmøtet

Ansvar og roller

De foresatte fikk en orientering fra kommunens barnehagemyndighet, ved Marion Berg, om hvem som har ansvar for hva. Hva er kommunens ansvar og hva er barnehageeiers ansvar? Kommunen har plikt til å tilby plass i barnehage til barn under opplæringspliktig alder som er bosatt i kommunen. Barnehageeier har ansvaret for tilbudet i den enkelte barnehage​. Kommunen skal føre tilsyn med barnehagene.​ Barnehageeier har ansvar for å ansette tilstrekkelig og kompetent personal.

Juridisk informasjon fra kommunens advokat

Advokat Tor Erik Heggøy informerte og svarte på spørsmål

Kommunens advokat i saken, Tor Erik Heggøy fra SANDS advokatfirma, forklarte de juridiske forholdene rundt prosessen med tvangssalg og mulig konkursbegjæring for Brattås barnehage AS.

Flere av de foresatte uttrykte at de ønsker en snarlig avklaring når det gjelder barnehagedrift i Brattås barnehage.

Informasjon til ansatte

Det ble også avholdt et informasjonsmøte med ansatte tidligere på kvelden. Her fikk de informasjon fra kommunens HR-avdeling og tillitsvalgte. Kommunen anser nå avtalen om barnehagedrift fra Brattås barnehage AS som opphørt, og har midlertidig tatt over ansvar for barnehagedriften. De ansatte får tilsendt tilbud om midlertidig ansettelse i løpet av mandag kveld, i første omgang til 3. november.