Demenskoret i Færder og Elan Geelmuyden tildeles Færderprisen og Færderstipendet

Det er med stor glede Færder kommune kunngjør hvem som mottar Færderprisen og Færderstipendet 2023. Den politisk valgte komitéen mottok gode søknader og forslag, men var enstemmig i sin avgjørelse om hvem som er årets mottakere.

Færderprisen 2023

Begrunnelse: Færderprisen tildeles Demenskoret i Færder med deres initiativtaker og dirigent. De tilbyr en arena hvor deltagerne får fellesskap, sosialisering, livsglede, toleranse og aksept. Alle får skinne i Demenskoret Færder. Betydningen av koret vil for mange fremme livskvalitet og glede i en sårbar situasjon. Færder kommune takker for deres innsats i å opprette trygge møteplasser i kommunen vår

Demenskoret ble startet av Reidun Thorn Akre og June Øhre Leskinen, inspirert av TV-serien «Demenskoret» på NRK. Reidun, sammen med Aase Styve, leder koret som øver i Færder Frivilligsentrals lokaler på Teie. Med en kjerne av dedikerte musikere og en gruppe ivrige frivillige, møtes koret ukentlig for å skape magiske øyeblikk og sosialt samvær. Koret, som hadde sin høstkonsert på Bakkenteigen, ser nå frem til en utsolgt julekonsert i Teie kirke den 19. desember.

Fra venstre: Tom Mello, June Øhre Leskinen, Trygve Egenes, Reidun Thon Akre

Tom Mello, ordfører, og Trygve Egenes, leder for Hovedutvalg oppvekst, kultur og levekår,  delte ut Færderprisen under en øvelse i demenskoret denne uka. De to overrasket alle, da de kom inn på korøvelsen for å overrekke diplom, pris og blomster.

Denne prisen er til oss alle. Den er til våre kjære og fantastiske kormedlemmer, som hver uke skaper magi, til våre uvurderlige frivillige - og til vår musikalske kjerne, sa en rørt og takknemlig Reidun Thon Akre under overrekkelsen.

Færderstipendet 2023

Årets Færderstipend går til den unge og talentfulle scenekunstneren Elan Geelmuyden. Begrunnelse: Elan Geelmuyden er en ung og lovende scenekunstner som er oppvokst og bor i Færder. Han har et imponerende arsenal av ferdigheter innenfor sitt fagområde som han ønsker å formidle til kommunen. Elan har en variert skolegang hvor han som 16-åring reiste til Larvik for å gå MDD-linja, for senere å ta to år på folkehøgskole, og til slutt gjennomføre en Bachelor innen skuespill på Nord universitet. I dag bor han på Nøtterøy og ønsker til å bidra til vårt kulturelle tilbud. Komitéen for pris og stipend ønsker å overrekke Elan Geelmuyden Færderstipendet for hans innsats, ferdigheter og fremtidsplaner

Stipendet vil bli overrakt på kommunestyremøtet den 13. desember.

Elan Geelmuyden

Om Færderprisen og Færderstipendet

Færder kommune deler årlig ut priser og stipend. Målet er å legge til rette for gode rammevilkår, inspirere til videre arbeid, og vise at kommunen verdsetter det gode arbeidet som gjøres innen kultur, idrett og frivillighet.

Færderstipendet

Færderstipendet er ment å stimulere mottakers videreutvikling innenfor områdene kunst, kultur eller idrett. Færderstipendet kan søkes av enkeltpersoner hjemmehørende, eller med nær tilknytning til Færder kommune og som har ønske om utdanning/videreutvikling innenfor kunst, kultur eller idrett. Unge søkere prioriteres. Nedre aldersgrense er fylte 16 år ved årets utgang. Færderstipendet har en verdi på 25.000,-.

Færderprisen

Færderprisen er ment å anerkjenne, synliggjøre og motivere til kunst-, kultur-, frivillighets- og inkluderingsarbeid i kommunen. Færderprisen kan tildeles personer og/eller organisasjoner som bor eller arbeider i Færder kommune, som anerkjennelse for kulturell eller kunstnerisk innsats eller verdifull uegennyttig innsats i løpet av året som har gått eller over et lengre tidsrom. Færderprisen kan også tildeles personer og/eller organisasjoner med annen tilknytning til Færder, som gjennom sin virksomhet har profilert Færder på en god måte eller med uegennyttige innsats har bidratt til Færdersamfunnets beste.
Færderprisen består av et verk av kunstneren Svein Nyhus.