Færder kommune kjøper ikke Brattås barnehage

Det ble enstemmig vedtak i onsdagens kommunestyre at Færder kommune ikke kjøper Brattås barnehage på nåværende tidspunkt.

Kommunestyret i Færder fikk først en orientering fra kommunedirektør Kristin J. Kirsebom, vedrørende den nylige oppståtte situasjonen, der eier av Brattås barnehage har stengt barnehagen fra og med 2. oktober.

-        Selskapets fremgangsmåte er uakseptabel og setter mange familier i en krevende situasjon, sa kommunedirektør Kristin J. Kirsebom.  Nedstengningen er uforenlig med forpliktelsene Brattås Barnehage AS har påtatt seg overfor Færder kommune. Den er også uforenlig med forpliktelsene som selskapet har overfor berørte familier og de ansatte.

Kommunedirektør Kristin J. Kirsebom

Kommunen krever gjenåpning

Kommunen reagerer på at nedstengningen skjer uten forhåndsvarsling, noe som forsterker ulempene stengningen medfører for alle berørte. Kommunen reagerer også på at det skjer dagen etter at selskapet har mottatt betaling fra kommunen for barnehagens driftstilskudd for oktober, samt tilskudd for spesialpedagogiske tiltak ut året, samt tilskudd til søskenmoderasjon og redusert foreldrebetaling. Kommunen har sendt et brev til eier av barnehagen med krav om gjenåpning. Hvis selskapet mangler økonomisk grunnlag for videre drift, plikter styret å slå selskapet konkurs.

Kommunen har bedt om en bekreftelse innen midnatt, på hvordan selskapet forholder seg til det ovennevnte, orienterte kommunedirektøren.

Advokat Tor Erik Heggøy, fra SANDS, redegjorde for flere juridiske aspekter ved saken, og pekte på at barnehagen er i en prosess om tvangssalg, noe som innebærer at kommunen ikke kan inngå kjøp i henhold til tilbudet fra Brattås barnehage.

Kommunestyret behandlet deretter saken om mulig kjøp av Brattås barnehage, og det ble enstemmig vedtak at Færder kommune ikke kjøper barnehagen på nåværende tidspunkt.

Jobber med å finne løsninger for barna

De berørte barna i Brattås barnehage har rett til barnehageplass i Færder kommune, og kommunen jobber med løsninger for å gi disse barna et barnehagetilbud. Kommunen mener at det beste tilbudet til barna vil være at barnehagen gjenåpner i morgen.

Foresatte til barna i Brattås barnehage er invitert til et informasjonsmøte torsdag 3. oktober kl 19.30, der en plan for ivaretagelse av barna vil bli presentert.