Felles kraft gir økt attraktivitet
Ordfører Tom Mello fremhever betydningen av partnerskapet:
– Gjennom Tønsberglivet får vi en profesjonell aktør som løfter Færder på en måte vi ikke kunne gjort alene. Det gir større synlighet, flere besøkende og nye muligheter for lokalt næringsliv. Jeg er svært fornøyd med det vi har oppnådd i 2025 – og ser frem til fortsettelsen.
Cecilie Bækken Sørumshagen, daglig leder i Tønsberglivet, peker på potensialet i Færder:
– Færder har kvaliteter som er helt sentrale for regionens identitet – fra skjærgården til lokalmatkulturen. Vi ser stort potensial i å løfte dette frem, og gleder oss til å utvikle nye initiativer i 2026.
Konkrete initiativer som gir effekt
Cecilie Sørumshagen og Tom MelloSørumshagen utdyper Tønsberglivets oppdrag: å koble offentlige og private aktører, synliggjøre Færders attraksjonsverdier og gjøre kommunen til en tydelig del av regionens verdiskaping. Lokalmat løftes gjennom posisjoneringen Der grønnsakene gror, mens reiselivet styrkes gjennom Destinasjon Verdens Ende.
I 2025 har dette resultert i en rekke tiltak: nye koblinger mellom lokale matprodusenter og serveringssteder, en Plastryddedag med 2500 deltakere, et sommermagasin som fremhevet mat og aktiviteter, og 22 arrangementer under «Opplev Færder» i høstferien. I tillegg samlet innflytterfesten mange nye innbyggere og bidro til økt inkludering.
Nye satsinger i 2026
– Vi gleder oss til 2026 og er allerede godt i gang med planleggingen. Flere nye initiativer vil styrke Færders synlighet og attraktivitet, sier Sørumshagen.
Satsningen «Opplev Tønsberg & Færder» vil bli arrangert i vinterferien og høstferien, med enda flere arrangementer som har fokus på mat, kultur og opplevelser.
Det planlegges også en bostedskampanje i samarbeid med Besøkssenteret Færder nasjonalpark, Geitmyra og Besøkssenter våtmark Ilene.
Den 6. juni blir det arrangert en feiring av lokal matkultur for å hylle regionens flotte matprodusenter.
TV-serien People of the North, ledet av Arne Hjeltnes, vil i 2026 profilere Færder og Tønsberg gjennom vikinghistorie, matkultur, skjærgård og lokal identitet. Serien har premiere høsten 2026 og forventes å gi internasjonal synlighet, økt turisme og styrket lokal stolthet.
Et blikk mot fremtiden
– Tønsberglivet tilfører kommunen viktig kraft, og jeg er trygg på at satsingene for 2026 vil bidra til mer aktivitet, økt synlighet og videre utvikling i Færder og hele regionen, avslutter ordfører Tom Mello.