Hundrevis på innflytningsfest

Publikum - Klikk for stort bilde André Askeland/ Tønsberglivet

300 gjester var samlet på Støperiet. De hadde alle noe til felles; De har nettopp flyttet til Færder og Tønsberg.

- Jeg var på visning, og falt for byen. Jeg har ikke angret, jeg tror det er Norges fineste sted, sier Liam Parkin, som har flyttet fra England via Oslo til Tønsberg. Han har funnet seg en plass i hjørnet av lokalet på Støperiet. Sammen med to venninner som også har funnet veien til Tønsberg og Færder lytter han ivrig til det som skjer på scenen.

Der sitter ordfører i Færder Jon Sanness Andersen og Tønsbergs ordfører Anne Rygh Pedersen og deler av sin kunnskap for de nye innbyggerne sine.

- Det er virkelig herlig å se at alle dere har funnet veien hit. Her har dere mange muligheter. Området kan by på det meste, er ordførerne samstemmige om.

Det er Liam enig i, og selv om han er ganske fersk i regionen har han allerede opplevd mye av det regionen byr på.

- Det er en liten by, men alt skjer. Dessuten er det en fantastisk skjærgård. Etter Slottsfjellfestivalen i sommer kjørte noen venner og jeg båt ut i skjærgården, det er helt fantastisk her. Nesten som syden, hvisker han mens samtalen fortsetter på scenen.

Det er Færder kommune, Tønsberg kommune og Tønsberglivet som står bak arrangementet. De har i flere år invitert nye innbyggere som har folkeregistrert seg i kommunene Færder og Tønsberg til innflytningsfest på Støperiet i Tønsberg. Målet er å ønske de verdifulle tilflytterne velkommen, gi nyttig informasjon og la de skape gode bekjentskap. Kvelden på Støperiet ble avsluttet med komiker Nils Ingar Aadne, som skapte latter på scenen.

- Det er helt unikt å se hvordan nye bekjentskap oppstår, hvordan erfaringer om plassen deles rundt bordene, smil og latter og oppleve den helt unike stemningen som er her. Vi får tilbakemeldinger på at dette er noe som settes pris på, sier Benedicte Hamnes i Tønsberglivet. Tallenes tale er klar. Det er et populært arrangement, kort tid etter at påmeldingen åpnet var plassene fylt opp.

- Det er utrolig kult at vi blir tatt så godt imot. Jeg har hørt om dette arrangementet tidligere, og har ventet på invitasjonen. Jeg er glad for å være her, sier Liam.