Hyllest av en aktiv Færder-kunstner

Kunstner og ordfører holder et bilde - Klikk for stort bildeKeramikeren Elisabeth von Krogh, bosatt i Færder, er kanskje mest kjent for sine krukker som bl a smykker Oslo lufthavn og kommunestyresalen til Færder kommune. Den aktive kunstneren har hatt en rekke utstillinger siden hun startet opp i begynnelsen av 70-tallet og i høst kunne man se hennes nyeste utstilling «Innviklinger» i Kunstnerforbundet i Oslo.

Setter stor pris på deg

Ordfører Jon Sanness Andersen besøkte nylig von Krogh og hennes mann, billedkunstneren Tore Aarholt.  Ordføreren hadde med seg blomster og kake samt et fotografi av Steinar Bjørseth, som han overrakte Elisabeth von Krogh.

Du er en av Færder kommunes mest anerkjente kunstnere, og vi ønsker å vise at vi setter veldig stor pris på deg, sa Sanness Andersen.

Deretter ble det en hyggelig samtale med kaffe, marsipankake og fyr i ovnen, i den koselige stua til kunstnerparet. Praten gikk rundt keramikk, politikk, boligarealer og fekting. Den aktive katten Mussi var høyt og lavt, og mest interessert i båndet på blomstene som ordføreren hadde med seg.

Lang kunstnerkarriere

Elisabeth von Krogh startet sin kunstnerkarriere i det nyetablerte Frysja kunstnersenter i Oslo. Der bodde hun og ektemannen Tore til de flyttet til Nøtterøy i 1984. Sidebygningen med verksted og atelier på Tandstad ble delvis bygd selv av Tore. Siden da har von Krogh laget kunst i keramikk som smykker en rekke offentlige bygninger i Norge og i utlandet. Hun har stilt ut fem ganger i Kunstnerforbundet samt en rekke andre steder.

Besøk i verkstedet

Det ble også tid til et besøk og omvisning i keramikerens verksted. Elisabeth von Krogh fortalte om hvordan arbeidet går til, og det er en omfattende prosess før et keramisk objekt er ferdig. Først er det forming og tørking, deretter brenning og spraying med fargeblandinger i to omganger samt eventuelt glasering og en tredje brenning.

Til slutt overrasket von Krogh ordføreren med en gave.

- Jeg sa at du skulle få en blomst hvis du stemte nei til utbygging på Tinghaug-jordene, sa Elisabeth von Krogh.

Ordfører Jon Sanness Andersen takket pent for gaven, som ikke var en blomst, men en keramikkskål.