Kun tungtrafikk i to filer

Denne uken blir det satt opp nye skilt som viser nytt kjøremønster over kanalbrua i Tønsberg. Tyngre kjøretøy føres ut til de ytterste filene. På denne måten reduseres den totale belastningen. Nye beregninger viser at kanalbroa er overbelastet. For å hindre unødvendig slitasje blir det nå nytt kjøremønster over brua.

Kanalbrua. Foto. - Klikk for stort bilde Vestfold og Telemark fylkeskommune

Samferdselsdepartementet besluttet i 2014 at alle norske bruer på fylkesvei skulle beregnes på nytt, etter nytt regelverk. Vegdirektoratet foretok høsten 2023 nye beregninger på kanalbrua som er bygget i 1957, hvor trafikkbildet var langt annerledes enn i dag. Siden brua offisielt ble åpnet har bilene blitt tyngre og trafikken har økt betraktelig. På et gjennomsnittlig døgn passerer det 33.000 biler til- og fra Nøtterøy, over kanalbrua. Om lag 14.400 av disse er tyngre kjøretøy.

Det har lenge vært kjent at brua er gammel og at kapasiteten er presset. Det er ingen dramatikk i at fylkeskommunen foretar tiltak på kanalbrua. Utfordringen er vekten fra de største kjøretøyene, og i påvente av en ny avlasningsbru må vi ta godt vare på kanalbrua, sier leder for drift og vedlikehold i Vestfold fylkeskommune Trond Haugstad.