Ordførers hjørne 22. januar 2024

Snø, kulde og glatte veier har preget oppstarten av det nye året. Noen har nok tenkt at akkurat «min vei» kom langt ned på prioriteringslista, og sikkert med rette noen steder.

Samtidig så opplever jeg forståelse for at det tar tid å rydde bort såpass store snømengder som vi har fått de siste dagene, og jeg synes at brøytemannskapene i Færder har gjort en flott innsats. Og jeg tror de aller fleste synes det er bra at kommunen rydder foran sykehjem og omsorgsboliger aller først. Hjemmetjenesten må komme frem til alle de som trenger daglig hjelp.

Den viktigste saken i dette halvåret blir arbeid med kommuneplanens samfunnsdel. Her legges overordnede målsettinger og føringer for kommunen og hvilke tjenester vi vil ha dekket av fellesskapet i vårt lokalsamfunn. Her blir det åpnet for innbyggermedvirkning og jeg ser frem til spennende diskusjoner.

Tjøme legesenter ble offisielt åpnet forrige uke. Tre fysioterapeuter har også flyttet inn, slik at det har blitt et flott helsefellesskap i de nyoppussede lokalene i kommunehuset.

Kommunen inviterte til folkemøte om boligsosial plan. Det var mange som møtte på Tinghaug, og vi fikk gode innspill bl.a. om bofellesskap og tilrettelegging for mennesker med særskilte behov.

Denne uka er det dialogmøte om Teie sentrum. Kommunen har invitert grunneierne til å snakke om muligheter for utbygging av de forskjellige områdene rundt torvet. Det er i alt seks aktuelle arealer for regulering og utvikling inklusive selve torvet som kommunen eier selv.

Med hilsen Tom Mello, ordfører