Ordførers hjørne: statusrapport etter 100 dager som ordfører

Det har gått 100 dager siden konstitueringen av nytt kommunestyre og at fem partier samlet seg om valg av ordfører og varaordfører. I starten av en ny periode så er det mye formaliteter med valg til råd og utvalg, men vi har også vedtatt neste års budsjett for alle tjenestene som kommunen har ansvar for.

Tom Mello (H), ordfører i Færder kommune. Foto. - Klikk for stort bilde Færder kommune

Jeg har blitt enda bedre kjent med kommunedirektøren og mange av folkene som jobber med å gjennomføre politiske vedtak, og sørger for at hjulene går rundt i Færder kommune. Vi har ansatte som gjør sitt beste for innbyggerne, og jeg opplever at den administrative ledelsen forholder seg profesjonelt til skiftende politisk flertall. Det er også godt å vite at det står en veldig dyktig varaordfører klar til å lede det politiske arbeidet, dersom det skulle bli nødvendig.

Bedre tilgjengelighet i strandsonen

I valgkampen ble det mye fokus på tilgjengelighet til strandsonen. Jeg føler meg trygg på at også det nye politiske flertallet vil føre en politikk hvor det ikke blir godkjent tiltak som begrenser allmenn ferdsel langs vannet. Tvert imot så bør vi jobbe for bedre tilgjengelighet, også for de som ikke kan bevege seg lett i ulendt terreng.

Politikk er i stor grad prioritering mellom gode formål. For å prioritere, så må vi ha god oversikt over ønskede tiltak. Da blir det mulig å se hva vi nedprioriterer når vi prioriterer opp noe annet. Gange- og sykkelveier er vel et godt eksempel på dette. Det er ikke alltid at det som får mest oppmerksomhet, nødvendigvis er det som er viktigst.

Kommunedirektørens budsjettforslag om å redusere 15 årsverk innen oppvekstsektoren ble møtt med kritikk fra noen partier. Vi skulle gjerne bruke mer penger på alle gode formål, men med begrensede ressurser og en fremtid med relativt sett færre yrkesaktive, så er det etter min mening riktig og viktig å knipe noe inn der hvor det kan gjøres uten vesentlig ulempe. Den foreslåtte reduksjonen var først og fremst en tilpasning til færre elever. Det ville vært for lettvint å se bort fra dette i fordelingen av begrensede midler.

Felles enighet om Oslofjorden

Kommunen bør fortsatt jobbe for å få full effekt av kommunesammenslåingen og sørge for riktig dimensjonering av tjenester på de ulike nivåene i innsatstrappa. Det jobbes med bedre innbyggermedvirkning i det som kalles kommune 3.0. Her bør vellene og andre innen frivilligheten få større plass i utformingen av fremtidens Færder.

Jeg kan ikke skrive en statusrapport uten å nevne Oslofjorden. Dette er heldigvis noe alle politiske partier ser ut til å enes om. Jeg vil gjøre det jeg kan for å få forståelse for at alle kommunene i hele nedbørsfeltet fra Geilo i vest til Røros i nord, vil bidra til nødvendig rensing og redusert avrenning av næringsstoffer.

Mine fokusområder i kommunestyreperioden

Med fare for å utelukke noe vesentlig, så har jeg notert følgende stikkord som viktige oppmerksomhetsområder for meg i denne kommunestyreperioden:

• Sentrumsutvikling på Teie og Tjøme
  • Livet i Oslofjorden og bevaring av strandsonen
  • Mestring i alle livets faser og hindre utenforskap
  • Eldre skal bli godt ivaretatt, også når det blir mange flere
  • Lytte til alle som vil gjøre kommunen enda bedre

Jeg ser frem til fortsatt godt samarbeid og gleder meg til hver dag som ordfører. Nå er det bare 1350 dager igjen av perioden, så her gjelder det å stå på og utnytte hver dag til noe positivt for Færder.

Med hilsen Tom Mello, ordfører.