Sammen for inkludering: Tønsberg volleyballklubb og Trio fritidsklubb

Det hele startet på frivilligbørs en høstdag i 2023 på Støperiet. Frivilligbørs er en årlig møteplass hvor lokale bedrifter, frivillige organisasjoner og offentlige virksomheter kan møtes ansikt til ansikt og utveksle ønsker og ideer til samarbeid. I løpet av et par timer skapes konkrete samarbeidsavtaler, som denne mellom Tønsberg Volleyballklubb og Sidebygningen.

Et lavterskeltilbud til mennesker med psykiske plager

Vidar Falkenberg fra Tønsberg volleyballklubb og Tine Gard Colen fra Sidebygningen var to av deltakerne på fjorårets Frivilligbørs. Sidebygningen er et tilbud til mennesker med psykiske plager og/eller utfordringer knyttet til rus. Vidar var på utkikk etter samarbeid med noen som ønsket å satse på tilrettelagt volleyball. Tønsberg volleyballklubb har allerede et tilbud for sittevolley, og hadde lyst til å starte opp et tilrettelagt tilbud for de med kognitive vansker. Tine var på jakt etter flere aktiviteter til Sidebygningens fritidsklubb Trio - ikke rart møtet ble til en god samarbeidsavtale.

Foto av Vidar Falkenberg, Tønsberg volleyballklubb - Klikk for stort bildeVidar Falkenberg, Tønsberg volleyballklubb Magnus Eik, Tønsbergs Blad

Paraidrett er en super arena for inkludering, og vi hadde diskutert det i klubben i flere år. Avtalen med Sidebygningen gjorde at vi kunne prøve det ut i praksis, sier Vidar Falkenberg i Tønsberg volleyballklubb.

Samarbeidsavtale Frivilligbørs - Klikk for stort bildeSamarbeidsavtalen mellom Tønsberg volleyballklubb og Sidebygningen

– Det som motiverte oss til dette samarbeidet var nettopp det at vi har god erfaring med dette fra andre klubber, og vi blir SÅ glade når det kommer nye initiativ! Vårt ønske er jo at flest mulig i våre målgrupper skal få tilbud om flotte tilrettelagte fritidsaktiviteter, slik nettopp dette er, legger Tine Gard Colen til.

Tine Gard Colen, Sidebygningen - Klikk for stort bildeTine Gard Colen, Sidebygningen

Volleyballtreningene til Diamantvolley, som det tilrettelagte tilbudet heter, foregår på fritidsklubben Trio. Fritidsklubben er for mennesker med kognitive funksjonsnedsettelser. Deltakerne er voksne over 20 år og kommer fra hele Vestfold-regionen. Det er trening annenhver torsdag med 8 til 10 faste deltakere, og noen som er litt til og fra. Det er flere som kommer for å teste ut tilbudet innimellom.  – Vi starter med en felles samling for å ha en gjenkjennbar rutine, før vi går over til enkle balløvelser. Først med badeball, og etter hvert blir det med lette volleyballer, forteller Vidar.  – Vi avslutter også med en kort samling og der uttrykker mange at dagens økt har vært gøy, supplerer Anne Katrine Aas som er paraidrettskonsulent i idrettsforbundet.

Hvilke forventninger hadde Tønsberg volleyballklubb til det tilrettelagte volleyballtilbudet før oppstart?

– Det er alltid spennende å starte opp nye aktiviteter, og vi var spente på om noen ville være med. Vi så fort at interessen var der, og at øvelsene skapte glede og mestring. Sånn sett ligner det treningene for de andre lagene i klubben, bare at aktiviteten er tilrettelagt for de som er med. Målet er at vi klarer å fortsette å ha tilbudet. Vi har flere engasjerte ungdomstrenere fra klubben, og noen voksne ressurspersoner som er med. Vi håper at vi kan få med flere fra miljøet rundt spillerne for å sikre gode rammer for både spillere og trenere. Vi ser i hvert fall at det er mye smil og glede på banen, sier en entusiastisk trener (Vidar).

Har du noen anbefalinger til andre som vurderer å opprette lignende samarbeidsavtaler?

– Kast dere ut i det! Start med en prøveperiode, og finn ut av om hvordan ting fungerer i praksis. Det er lettere å justere en plan underveis enn å tenke ut alt på forhånd.

Hva tenker Tønberg volleyballklubb og Sidebygningen er de viktigste elementene for å skape en vellykket avtale mellom parter på Frivilligbørs?

– Det bør være en gjensidig interesse fra alle parter, og en forventning om hva interessen går ut på. For oss i Tøneberg volleyballklubb var det her en klar kobling mellom tilbud og etterspørsel, og forutsetningene var gode for å prøve det ut. Det er lite tid til å planlegge avtalene under Frivilligbørs-arrangementet, så det er lurt å snakke sammen kort tid etterpå for å gå videre med detaljene, er både Vidar og Tine enige i.

Vidar legger til at paraidrett er et satsningsområde for idretten generelt, og også for volleyballforbundet. – Det kan være at vi hadde fått til Diamantvolley på et tidspunkt uansett, men avtalen fra Frivilligbørs var definitivt avgjørende for at vi startet opp. Vi er en av ganske få klubber i landet med et slikt tilbud, og det er vi stolte av!

Frivilligbørs 2024

Om noen lignende høres spennende ut for din bedrift, organisasjon eller forening, så sett av datoen 2. oktober! Da er det ny frivilligbørs.  Les mer om Frivilligbørs her.

Logo Frivilligbørs - Klikk for stort bilde